Soldaat van Oranje.

  • AlegwappA

    Wie weet de naam van de student(en) die in de tweede wereldoorlog vanuit Leiden actief werden en die in de film Soldaat van Oranje voorkwamen?

    Was dat Eric Hazelhof??? Of is dit alleen maar een film naam?

    Alvast bedankt.

  • Hester

    Eric Hazelhoff Roelzema is een bestaande naam van een Leidse engelandvaarder.

    Voor wat meer informatie kun je kijken in het boek: Leiden in WOII van dag tot dag van Buck Goudriaan (via elke openbare bibliotheek aan te vragen)

    Groeten,

    Hester

    AlegwappA schreef:

    >

    > Wie weet de naam van de student(en) die in de tweede

    > wereldoorlog vanuit Leiden actief werden en die in de film

    > Soldaat van Oranje voorkwamen?

    > Was dat Eric Hazelhof??? Of is dit alleen maar een film naam?

    > Alvast bedankt.

  • frans thonon

    inzake soldaat van oranje het volgende, de naam Erik hazelhof roelsema was student te leiden en hoofd van het despuut. Ze waren met een groep studenten die naar engeland wilde doch een student ene robbiewerkte samen met de duitsers toen ze van een plek wilde vertrekken had robbie de duitsers ingeseind. Hij deet, dit door te seinen met engeland, maar de duitsers peilde hem uit,hij werdt opgepakt en verhoord en toen doodgeschoten in de duinen te noord wijk erik,ging naar eneland waar hij af gezant werdt van koniging wilhelmina die veel ophad met,engeland vaarders Zo werdt erik hazelhof , soldaat van oranje in dienst van koniging Wilhelmina. tot slot hij dus erik is eenkeer opgepakt met robbie samen maar hij wist zich te redden door een vrij geleide te schrijven , aan de bevel voerder. hoe de namen zijn van zijn mede studenten weet ik niet uit mijn hoofd aangezien ik dan de band moet bekijken die ik in mijn bezit heb ze waren met 6 man en er zijn er 2 terrug gekomen maar voor de exacten namen mail ik noch wel eens verder zijn er veel overgelopen en ondergronds gaan werken. met vriendelijke groet F thonon.

  • AlegwappA

    thanxxx

  • AlegwappA

    Dank u wel!