westerbork

  • Wendy

    Ik zou graag wat meer informatie willen hebben over de bevreiding, de ziektes en de tegewoordige monumenten van kamp Westerbork. Andere informartie is natuurlijk ook van harte welkom, maar het gaan eigenlijk vooral om deze onderwerpen.

    Alvast bedankt,

    Wendy (3 Havo)

  • bert

    Wendy,

    Wat je zoekt vind je misschien onder

    www.kampwesterbork.nl

    Groet,

    Bert

  • Smiley

    Haiiii..

    Half jaar geleden ben ik zelf naar Westerbork geweest..

    Was echt interresant..

    Hiernaast moest ik ook een spreekbeurt en een boekverslaf maken over kamp Westerbrok..

    Kamp Wetserbrok was een doorgangskamp.. duz geen officele concentratiekamp.. ze moestten er wel werken natuurlijk.

    Ik heb wat informatie voor je opgezocht!

    Ik hoop dat je er wat aan hebt:

    Kamp Westerbork was een doorgangskamp van waaruit meer dan honderdduizend mensen zijn gedeporteerd. Van hen keerden 102.000 niet terug.

    Als onderdeel van de symbolische herinrichting zijn op de vroegere appèlplaats van het kamp 102.000 stenen geplaatst. Dit was een initiatief van een aantal oud-kampgevangenen, verenigd in de Werkgroep 102.000. Dankzij bijdragen van bijna alle gemeenten in Nederland kon deze verwijzing naar de laatste verblijfplaats in ons land van 102.000 gedeporteerde en vermoorde joden worden gerealiseerd.

    De gedachte achter deze 102.000 stenen is om duidelijk te maken om hoeveel mensen het ging bij deze moord. Maar naast deze massaliteit ook de individualiteit duidelijk te maken: 102.000 is geen getal, maar één mens

    102.000 keer.

    De stenen zijn geplaatst binnen de kaart van Nederland. Voor de oorlog kende bijna iedere plaats of dorp joodse inwoners. De vervolging van de joden ging dan ook de gehele samenleving aan.

    De stenen zijn in hoogte willekeurig gestraat: de jodenvervolging gaat om 102.000 maal het verhaal van één mens. Ieder kind, man of vrouw was een individu

    en uniek mens. Op de kop van de stenen is een davidster te zien.

    Van de stenen zijn er tweehonderd met een vlam uitgevoerd: een groep van 245 zigeuners werd via kamp Westerbork gedeporteerd en grotendeels om het leven gebracht. Honderd stenen zijn zonder symbool uitgevoerd en staan voor de verzetsstrijders die in kamp Westerbork gevangen zaten en werden weggevoerd.

    Voor overlevenden en nabestaanden is niets meer terug te vinden van hun familieleden, vrienden en kennissen. Er is geen plek waar zich hun laatste rustplaats bevindt, nergens kan een gedenksteen worden gevonden. Daardoor wordt deze plek door velen ervaren als een directe ‘verwijzing’ naar hun dierbaren.

    zelf heb ik nog veel meer informatie waaronder veel plaatjes..

    meer info nodig?!.. zet hier maar bij dit onderwerp een berichtje en je krijgt m'n e-mail..

    vr. gr. Jennifer