pilotenhulp in Twente

  • Anouk ten Zijthoff

    Ik ben op zoek naar meer informatie over de hulp in Twente aan geallieerde piloten/aircrew. Mijn oma en opa hebben voor hun hulp een oorkonde gekregen vanuit Engeland. Mijn opa, ir Gerrit Jan ten Zijthoff wordt ook genoemd in proefschriften, pilotenlijn Fiat Libertas. Helaas is mijn opa in februari 1944 opgepakt en omgekomen in het concentratiekamp Neuengamme, mijn oma heeft er nooit echt veel over gezegd tegen mijn vader. Wie kan mij verder helpen.

  • Arjan

    Zie het boek “In dienst van hun naaste. Een stuk pilotenhulp in de Tweede Wereldoorlog” op home.wanadoo.nl/boekenwo2

  • Anouk ten Zijthoff

    Dank je, heb het boek al in huis, maar nog mooier ik heb een afspraak met iemand die samen met mijn opa in het verzet zat en dat is een nog grotere bron. In dienst van hun naaste gaat meer over de piloten en crewmembers dan over de pilotenhulp zelf, maar inderdaad een interessant boek.

    Groetjes, Anouk

  • Henk ten Zijthoff

    Dag Anouk,

    Ik heb info voor jou (niet over pilotenhulp), maar je mailadres is veranderd. Mail me even terug met je juiste gegevens dan kan ik mijn bericht voor jou doorsturen.

    Met groet,

    Henk ten Zijthoff

    Dorpsstraat 32 B

    Hummelo

  • Lion Tokkie

    beste anouk

    Ik ben opzoek naar meer informatie over je groot vader ten tijde van het verzet

    het verhaal is groot om in een kort emailtje te zetten

    kun je me bellen of contacten

    Lion Tokkie

    0681050810

  • Gerard

    Als je oma en opa een oorkonde uit Engeland hebben gekregen dan moeten ze een documentenbox met de aanvraag en beschrijving hulp met boxnummer hebben in The National Archives in Londen.  Zoek in 

    https://wwii-netherlands-escape-lines.com/helpers-of-allied-airmen/dutch-helper-list/

    Mijn nicht heeft haar vader daar wel gevonden. Als het zoeken niet lukt dan kan ik je met haar in contact brengen

    0634901903

    Je kunt ook inloggen bij The National Archives en de vraag stellen of de namen voorkomen in het archief.

    Succes

  • Anouk

    Beste Gerard, bedankt! Heb mijn opa's naam idd gevonden. Ik heb sowieso vanuit zowel UK en de US (Maryland)  meerdere documenten mogen ontvangen, ik heb ze toen geschreven. Wil nog graag een keer naar Kew London en verder snuffelen, aantal documenten alleen te bezichtigen daar.

    Met vriendelijke groet , Anouk ten Zijthoff