belangrijke verzetsacties

  • Caroline

    Ik vind t onbegrijpelijk dat niemand iets weet over de aanslag op het amsterdams bevolkingsregister hoewel dat wel een van de belangrijkste en beste verzetsaanslag was…

    Graag wil ik hier dan ook meer over weten, er moet toch ergens wat over staan?

    xxxx Caroline

  • Hans A

    Wat weet je er zelf van en waarom was het de belangrijkste en beste?

  • bert

    Misschien heb je hier iets aan:

    http://www.musschenbroek.nl/sam_esa_story.htm#bevolkingsregister

  • Caroline

    Hallo,

    Ik heb gelezen in de vele boeken dat dit een van de beste (qua invloedrijk) actie was en ik was verbaast dat er zo weinig over bekend was…

  • Caroline

    Bedankt voor je inzending.

    Sam von Muschenbroek was inderdaad een vriend van mijn opa!

    Ik vroeg me af of er ook wat was over de andere verzetsleden en hun andere acties. In welke verzetsgroep ze bijv. zaten enz.

  • jek

    X(X(X(

  • Annemijn

    Voor iedereen die hier nog naar zoekt. De verzetsgroep SC-6 heeft deze actie geplant en ondernomen.

    informatie is op Google en in stadsarchieven te vinden.

  • Wilhelm

    Geachte mevrouw Caroline.

    De aanname dat niemand iets weet van deze verzetsdaad is onjuist. Er is en wordt nog altijd geschreven en gesproken over deze actie. In deze discussielijst schrijft een zekere Annemijn dat de actie is voorbereid, etc., door de groep SC6 ( moet zijn CS6) maar dat is volkomen onjuist, misschien wel weer een poging om het communistisch verzet te gloriëren. De actie werd voor het eerst besproken in het woonhuis van de conservator van de Amsterdamse gemeentemusea en tevens adjunct-directeur van het Stedelijk Museum, jonkheer Willem J.H.B. Sandberg. Dit gebeurde op 24 oktober 1942 op het adres Maasstraat 80-III te Amsterdam. Aanwezig waren de bekende Gerrit van der Veen, Willem Arondeus, Koen Limperg en Johan Brouwer. In de loop van de volgende maanden werd het plan verder uitgewerkt en de aanslag in detail voorbereid. Zo'n 30 andere personen waren op enigerlei manier hierbij betrokken. Twee pogingen werden afgebroken, die op 12 maart en de andere op 22 maart. Op zaterdag 27 maart 1943 om 's avonds 21.15 ging de actie van start. De rest kunt lezen in o.a “De Eerebegraafplaats te Bloemendaal” en in de boeken van Lou de Jong. Misschien heeft uw familie deze boeken in bezit. Succes met uw zoektocht.

    Met vriendelijke groet, W.

  • Wilhelm

    Mevrouw Annemijn.

    Bezondig u niet aan geschiedsvervalsing. De SC6 (met zijn CS6) heeft totaal niets met de aanslag te maken gehad.

    Groeten, W.

  • Arthur Graaff

    Hallo Caeoline,

    het staat op Wikipedia kort maar goed beschreven. Maar een beter stukje is op de site van het verzetsmuseum:

    http://www.verzetsmuseum.org/tweede-wereldoorlog/nl/achtergrond/achtergrond,aanslag/amsterdamse_bevolkingsregister

    Wij schrijven er ook wel eens over op www.nieuws-wo2.tk.

    M vr gr

    Arthur Graaff. hoofdred.