helgoland strafkamp 1944

  • rob

    ik zoek mensen die gezeten hebben in het strafkamp van de duitsers in 1944 op Helgoland aan de Noordkust van Duitsland.

    Natuurlijk is het mogelijk dat niemand meerleeft die wil praten(schrijven) misschien dan toch de verhalen daarover of zakelijke feiten uit die tijd.

    ook de havenplaats Nordenij is van belang.

    wie weet iets

  • Michel

    legoland??

  • rob

    Helgoland is een klein rotseiland voor de duitse noordkust en door de eeuwen heen een zeer strategisch punt geweest In de tweede wereld oorlog was het de grootste U-boot haven van duitsland voor de bouw werden dwangarbeiders gebruikt wanneer die stierven werden ze in de haven gedumpt om daar na te zijn opgezwollen tot twee keer hun grootte verder te rotten in de zee. onder de overlevenden bevond zich mijn Vader, helaas was het een zo groot trauma dat hij er nooit veel over sprak (zeker niet tegen zijn kinderen) dus GEEN LEGOLAND integendeel HELgoland

  • rob

    alweer even gelden…. nieuwe info (nou ja nieuw) het archief van kamp Amersfoort heeft voor mij het een en ander opgeleverd, mijn vader is midden april 1943 gearresteerd door de sd en naar Amersfoort gebracht daar is hij geregistreerd als gevangene 12518. Op 9 juni 1944 is hij doorgestuurd naar Emden, met als bestemming “Bauleitung Nordteich, fuer Nordeney”. daarna naar Helgoland….

    Misschien dat iemand degelijke verhalen vaker heeft gehoord … langzaam komen we tot een steeds duidelijker beeld uit een duistere periode

  • Han.

    hallo ik reageer eens even op dit prikbord daar:mijn oom- nu 87jaar heeft op Helgoland tydens de 2e .W.O.daar vast gezeten.

    Hij vraagt weleens aan mij of ik wat kan vinden over W.O. Helgoland ,zodoende heb ik uitdraaitje gegeven van deze berichtgevingen nu dat vond hij heel interessant

    en zeime dat er hoogst waarschijnlijk ookniet veel mensen zijn die daarnog over kunnen vertellen,daar hij al een van de jongere daar toen was.Opgepakt in een Amsterdam in de tram overgebracht naar de gevangenis op de Amstelv.weg 2weken daarnaar kamp Amersfoort daarna opeen eiland bij Bremen en daarna naar Helgoland.Wat zijn belevingen daar zo zijngeweest niet aan toe gekomen.

    Maar wil daar wel schrifelijk wat over kwijt heeft geen pc ,liet hij me weten

    voor die er echt interesse in heeft voor zover met groet Han.

    rob schreef:

    >

    > alweer even gelden…. nieuwe info (nou ja nieuw) het archief

    > van kamp Amersfoort heeft voor mij het een en ander

    > opgeleverd, mijn vader is midden april 1943 gearresteerd door

    > de sd en naar Amersfoort gebracht daar is hij geregistreerd

    > als gevangene 12518. Op 9 juni 1944 is hij doorgestuurd naar

    > Emden, met als bestemming "Bauleitung Nordteich, fuer

    > Nordeney". daarna naar Helgoland….

    >

    > Misschien dat iemand degelijke verhalen vaker heeft gehoord

    > … langzaam komen we tot een steeds duidelijker beeld uit

    > een duistere periode

  • Wim Bergmans

    L.S.,

    Mijn vader, Willem Hendrik Bergmans, is geboren op 8 september 1912 en gestorven op 16 januari 1996. Hij werd op 17 mei 1944 in Amsterdam door de politie gearresteerd (wat ik mij, toen 4 jaar oud, herinner) en kwam - als “politiek gevangene” via de Euterpestraat, gevangenis Amstelveense weg, gevangenis Scheveningen, en Kamp Amersfoort, terecht in Nordeney en vervolgens op Helgoland. Ik ontleen dit aan een brief die hij in september 1945 naar de Stichting 1940-1945 schreef want hij vertelde praktisch niets over zijn oorlogservaringen. In de brief noemt hij Engel Huisman en Harm Lutjeboer uit Onstwedde, Groningen, die na de oorlog van de Duitsers een verklaring hebben gekregen dat zij als politiek gevangene op Helgoland hadden gezeten (met datums, maar die vermeldt de brief niet). Hij noemt hen medegevangenen “die later op Helgoland kwamen dan wij en er, toen wij naar 't vasteland getransporteerd werden, bleven.” Dan komt er een deel van de brief waarvan wel waarschijnlijk, maar niet erg duidelijk, is dat het over ex-Helgolandgevangenen gaat: Op het vasteland kwam hij in Marx terecht, waar hij kans zag om, samen met ongeveer 34 man, te vluchten - naar alle windstreken. Als degene met wie hij vluchtte noemt hij tandarts Fokke Fröling maar hij noemt ook anderen. Een aantal van hen werd opnieuw gevangen genomen en twee werden, als voorbeeld, doodgeschoten: Dick Noordermeer en Wouter Veldhuizen. Verscheidene anderen zijn nog omgekomen of vermoord doo slechte medische behandeling of morele uitputting. Het uitgraven van blindgangers, een van de werkzaamheden, heeft verscheidene slachtoffers geëist. Mensen die het zware werk dat zij moesten doen saboteerden werden in het gezicht en op de rug geslagen.

    In een slecht leesbaar deel van het vervolg schrijft hij te hebben opgemerkt dat iemand van de Stichting 40-45 nog nooit van een concentratiekamp of strafkamp op Helgoland had gehoord. “Wij waren ook maar met zijn tweehonderden.” En hij noemt een aantal namen van mensen die aan tbc, dysenterie en morele uitputting zijn gestorven: Eshuis uit Apeldoorn; J. van Goor uit Almelo; G. Hedde uit Amsterdam; Jonker uit Amsterdam; Kranenborg uit Zaandam; J. Schreutelkam(p?) uit Rotterdam; Veenstra uit Maastricht; “en vele anderen”.

    Ik hoop dat u deze informatie op prijs stelt en zou eventuele verdere correspondentie graag op mijn e-mailadres ontvangen.

    Wim Bergmans

  • n. labes

    test

  • n. labes

    mijn vader is in amsterdam opgepakt destijds en naar helgoland gestuurd, hij vertelde dat ze bunkers moesten bouwen en dat hij een executie heeft moeten zien, hij is er ziek van geworden, nachtmerries van over gehouden, in de wao en uiteindelijk in 1985 overleden aan kanker, hij had een hersentumor, heeft zijn leven kapot gemaakt al sprak hij er practisch nooit over, maar het gegil van zijn nachtmerries staat mij nog goed bij, tevens mocht ik nooit met fel

    licht in zijn gezicht schijnen, ook iets wat ie daarvan had overgehouden, hij had het wel es over nico prinsen, en nog een andere nico maar verder hoorde je hem er nooit over, het heeft hem opgevreten, de ervaringen, en was er door getekend, ikzelf heb er eerlijkgezegd ook veel van meegekregen, zoals de spanning rond 5 mei die er was in huis ed, ik heb ervaren hoe een oorlog een mensenleven kapot kan maken en ik vind het heel erg, mijn vader was willem labes uit amsterdam, k mis hem nog elke dag hij was de liefste vader die iemand wensen kon ondanks zijn gebreken die het gevolg waren van zijn oorlogsverleden en de dingen die hij meegemaakt en gezien heeft als jongen van 18 jaar zijnde….n. labes schreef:

    >

    > test

  • n. labes

    wat ik wel weet dat mijn vader het altijd over een orkaan had die er toen was op helgoland windkracht zoveel, het is natuurlijk een eiland waar het zo wie zo altijd waait en ze hadden geen warme kleding natuurlijk…..

  • rob1

    Beste Wim, ik zou grag nog wat willen mailen maar ik vind jou Email niet….