helgoland strafkamp 1944

  • Dick Jans

    Beste lezer,

    Ik stuur dit bericht namens mijn vader, Dick Jans, 07-10-22 uit Enkhuizen.

    Mijn vader heeft tijdens WO II op Helgoland gevangen gezeten. Hi heeft in 1998 een verslag geschreven over zijn ‘belevenissen’ vanaf zijn gevangeneming in Wormerveer, daarna naar de Euterpestraat A'dam vervolgens naar gevangenis aan de Weteringschans daarna naar kamp Amersfoort en vervogens naar Norderny en tenslotte in 1944 naar Helgoland. Op 18 maart 1945 het eiland verlaten Tijdens de omzwervingen op het duitse vasteland is zijn vriend Wout Veldhuizen door een zenuwachtige feldwebel om het leven gebracht.

    Binnenkort zal ik zijn verhaal op deze site publiseren. Graag hoort hij van een ieder ook de achternamen en de herkomst omdat het dan misschien makkelijker is voor hem om in zijn geheugen terug te gaan.

    Arend Jans 22-10-1958

  • Annemiek

    Hallo allen,

    Volgens mijn gegevens vertrok het transport richting Norderney niet op 9 juni 1944 maar op 7 juni 1944 's morgens vroeg vanuit Kamp Amersfoort. Het was een transport dat bestond uit 216 Nederlandse gevangenen.

    Het betrof mensen die zich aan de Arbeitseinsatz onttrokken hadden. Ze zouden in ieder geval 4 maanden moeten werken, zo was de boodschap. Helaas beschik ik (nog) niet over de deportatielijst. Daar heb ik veel interesse in, als er een kopie is zet ik die graag over in excel. Is iemand hier al mee bezig? Dan graag contact

    hierover, en mogelijk kan ik bij een volgend bezoek in Bad Arolsen hiernaar zoeken. Van Bauleiting Wangerooge

    heb ik al wel gegevens gevonden.

    Annemiek Littlejohn

    Stichting Hart voor Kamp Amersfoort

    kampamersfoort@hotmail.com

  • rob

    graag had ik indien moegelijk contact met je vader aangezien zijn verslag bijna identiek is aan dat van mijn vader ik heb ook nog wat namen uit die tijd maar wellicht beter niet via dit forum

  • rob

    beste mensen,

    Ik be nog steeds verbaast als ik zie hoeveel info er loskomt op dit onderwerp.

    het is echter erg verwarrend geworden en wellicht is het nuttig eens de zaken op een rijtje te zetten, ik weet dat de heer Alwin Kuiken zich professioneel buigt over deze zaak dus misschien is hij het meest gebaat bij het verzamelen van de informatie, tenslotte willen we duidelijkheid het contrast beter zien want de detail zullen met het verliezen van ooggetuigen vervagen.

    Deel je info in ieder geval per Email met Alwin.(email ergens in de berichten)

    Mochten er anderen professioneel of semi- professioneel hiermee bezig zijn VOORAL DOORGAAN

    vanuit Russische bronnen komt vooralsnog niets, ten tijde van de Nederlanders op Helgoland ( die overigens een goede reputatie hadden bij de bewoners) waren daar ook veel russen gevangen. bekend is dat zij houten speelgoed sneden en dit verhandelde met een ieder die “kippen” (sigarettenpeuken) konden leveren.

    als iemand zoiets heeft zou natuurlijk een afbeelding fantastisch zijn ….

    dit even van de starter van dit onderwerp

    vol dankbaarheid verblijvend

    rob de Groot

  • rob

    stom mijn Email….. rkw.degroot@chello.nl

  • rob

    er zijn klaarblijkelijk meer transporten geweest naar Norderney en Helgoland, van PDI Amersfoort duidelijk de (overigens gecorrigeerde) melding 9-6-44 naar Emden

  • Bert Jansen

    Geachte lezers,

    Altijd ben ik nieuwsgierig geweest naar het lijden van mijn Vader , die denk ik altijd alles heeft verzwegen en er nooit een woord over gerept heeft , en werd dood gezwegen in de Fam. Jansen.

    Als vrachtwagen chauffeur ingezet in de oorlog machine van de Nazi`s in Stettin ( toen Duits gebied, nu in Polen) en in 1942 mocht hij op vakantie naar Nederland voor een weerzien met de Familie.

    Tijdens deze vakantie is mijn Vader ondergedoken om niet meer terug te hoeven naar Stettin, en op een of andere manier zijn NSB`ers hier achtergekomen en hebben hen verraden.

    Hierdoor moest hij voor straf naar Helgoland, en heeft dat voor de rest van zijn een grote impact gehad, waar ik als tiener dat niet kon lezen en onze relatie niet altijd je van het was.

    Nu heb ik spijt en berouw over niet helpen van vader omdat mijn eigen leven op dat moment belangrijker was .

    Zijn er nog mensen die leven of weten wie en hoelang de mensen daar hebben gebeuld.

    Mijn Ooms waren ook niet te happig om iets te zeggen, het werd verdrongen.

    Mijn Vader heette Arnold Jansen ( Nol) uit Giesbeek Gelderland., Met Vriendelijke Groet, Bert Jansen, te Pernis.

  • albert

    er hebben uit de regio onstwedde wel meer als 2 mensen op helgoland gezeten.

    mijn oud oom van 89 heb ik er wel eens over gehoord maar die laat er verder ook niet veel over los.

    kwam dit forum toevallig tegen en ik dacht ik geef even een reactie.

    als u info wilt kan ik hem wel eens vragen.

  • lya lutjeboer

    an Schreef:

    ——————————————————-

    > Goedemiddag

    > De verhalen over Helgoland heb ik voor een kennis

    > uitgeprint die zelf in de oorlog in Helgoland

    > heeft gezeten. Hij was zeer geemotioneerd en zou

    > meer verhalen willen lezen. Hij zou wel met

    > medesleachtoffers willen spreken maar vooralsnog

    > niet met derden.Is er meer dokumentatie ?

    > Met vriendelijke groet

    > An

    Zou u alles wat u heeft willen zetten op dit forum.

    ik ben naam genoot van lutjeboer, vond op myspace.com van een engelsman een klip betreffende helgoland hieronder de link

    Omschrijving: At the beginning of world war two Germany seized an island Called Helgoland, previously occupied by the British who seized it from the Persians a long time before. The Germans turned it into an island fortress with high tech sub pens and a top secret laboratory. Everyone has heard the stories of experimentation by the Germans on their prisoners and fellow soldiers; well this island has seen them all. The island’s laboratory was the home of some of the worst experimentation on POW’s during world war two the main bulk of the research and experimentation going into the creation of a super soldier. Genetic tampering and limb replacement are just the tip of the iceberg as to the lengths that the scientists are willing to go to create the ultimate soldier! Unfortunately for the evil scientists of Helgoland their time is running short. The soldiers have been oblivious to the horrors that have occurred at the laboratory but one soldier finds documentation to prove just what the scientists have been doing to the POW’s they cant allow such ill justice to continue and they rise up against the scientists.

    a relative off mine was capturred and poot to work at helgoland, he was a shoe maker

    Meer lezen: http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=243968069&blogId=470028405#ixzz0v51zT4nj

    http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=243968069&blogId=470028405

    http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=7775216 ze zijn bij ene craig gemaakt, en probeer in contact te komen met hem.

  • lya lutjeboer

    Graag nog meer info.

    Ik denk dat persoonlijke verhalen van wesenlijk belang zijn

    Vriendelijke groetjes

    lya