helgoland strafkamp 1944

  • Albert Hermes

    Hallo Bert,

    ook mijn opa heeft van 1942 tot 1944 in het kamp in Stettin gezeten. Hij werkte daar eveneens als vrachtwagenchaufeur. Ik ben op zoek naar meer informatie over dit “arbeitseinsatz kamp” de mensen die er twerkgeteld waren etc. Mijn opa is in 2002 op 98 jarige leeftijd overleden zijn naam was Theodorus

    (Dorus) Nouwens.

    Met vriendelijke groet,

    Albert hermes

    Bert Jansen Schreef:

    ——————————————————-

    > Geachte lezers,

    >

    > Altijd ben ik nieuwsgierig geweest naar het lijden

    > van mijn Vader , die denk ik altijd alles heeft

    > verzwegen en er nooit een woord over gerept heeft

    > , en werd dood gezwegen in de Fam. Jansen.

    >

    > Als vrachtwagen chauffeur ingezet in de oorlog

    > machine van de Nazi`s in Stettin ( toen Duits

    > gebied, nu in Polen) en in 1942 mocht hij op

    > vakantie naar Nederland voor een weerzien met de

    > Familie.

    > Tijdens deze vakantie is mijn Vader ondergedoken

    > om niet meer terug te hoeven naar Stettin, en op

    > een of andere manier zijn NSB`ers hier

    > achtergekomen en hebben hen verraden.

    >

    > Hierdoor moest hij voor straf naar Helgoland, en

    > heeft dat voor de rest van zijn een grote impact

    > gehad, waar ik als tiener dat niet kon

    > lezen en onze relatie niet altijd je van het was.

    > Nu heb ik spijt en berouw over niet helpen van

    > vader omdat mijn eigen leven op dat moment

    > belangrijker was .

    >

    > Zijn er nog mensen die leven of weten wie en

    > hoelang de mensen daar hebben gebeuld.

    > Mijn Ooms waren ook niet te happig om iets te

    > zeggen, het werd verdrongen.

    > Mijn Vader heette Arnold Jansen ( Nol) uit

    > Giesbeek Gelderland., Met

    > Vriendelijke Groet, Bert Jansen, te

    > Pernis.

  • a-slootweg

    Hallo ,door stamboom Tipker = veel in groningen,, met andere op Helgoland gezten johannes FrederikT Zelf wel op helgoland geweest. Vorige week was op t.v van Omroep friesland een film over friezen naar helgoland met veel vertellingen van de oorlogs tijd . Misschien op te vragen ? warme groet.

  • Fons Kamphuis

    Hallo allen,

    Ik kan er slechts kort wat over vertellen want mijn vader sprak niet of amper over Helgoland. Pas aan het eind van zijn leven kwam er wat informatie naar buiten.Mochten jullie toch wat over zijn ervaringen willen weten, lees dan verder, maar de inhoud is bizar. De naam van mijn vader was (mijn vader overleed in 2001) Henk Kamphuis en hij werd in 1944 in Rijssen opgepakt door de Duitsers omdat men op zoek was naar zijn broer Herman die gevlucht was. Herman had geweigerd te werken voor de Duitsers, was opgepakt, maar wist ook weer te vluchten. Herman werd verborgen bij de buren op de boerderij, waarop men uit woede en willekeur mijn vader als oudste broer oppaket en hij afgevoerd werd. Ook mijn vader maakte de tocht via Amersfoort naar Helgoland. De spaarzame dingen die hij vertelde bevatten gruwelijkheden over de oorlog. Zo was er een tweetal dat het plan had gevat te vluchten van het eiland, gesnapt werden in zee en op de centrale plaats midden in het kamp door de knieën werden geschoten opdat ze niet weer zouden kunnen vluchten. Niemand mocht hen vervolgens verzorgen, het gekerm van de gevangenen op de binnenplaats ging die nacht alle gevangenen dor merg en been. Maar er was ook een enorme willekeur die de Duitsers in hun strafmaatregelen doorvoerden. Zo was er op enig moment een appèl waarbij elke tiende man uit de rij naar voren werd gehaald en geëxecuteerd.

    Toch waren er ook kampbewakers die moeite hadden met hun rol en gevangenen, met gevaar voor eigen leven, soms wat brood toestopten. Mijn vader was Sanitäter in het kamp, hetgeen inhield dat hij lijken van het strand (die aanspoelden vanwege gevechten op zee) moest ruimen. Wat ik me herinner is dat hij vertelde zich in die tijd vtelkens weer verbaasd te hebben over het feit dat die slachtoffers vaak naakt aanspoelden. Hoe dat toch kon?

    Mijn vader is bij mijn weten uiteindelijk bevrijd door de Russen en is na vele omzwervingen weer terug weten te keren in Rijssen. Daar hebben ze hem aangepast voedsel moeten geven (met name pap), omdat zijn maag geen vast eten kon verdragen. (dit weet ik van mijn moeder die toen al verkering met hem had). Ik herinner mij uit mijn eigen jeugd slechts dat ik mij zeer interesseerde voor de 2e wereld oorlog en wat er gebeurd was in de concentratiekampen. Het was echter uit den boze een programma alsbijvoorbeeld “De Holocaust” te kijken, want bij het zien van maar een fragment van de beelden was mijn vader weken van slag. Tevens herinner ik me de extreme angst voor herdershonden en een moment waarbij ik in het schemer door onze schuur liep, mijn vader mij in eerste instantie niet zag en bij het zien van een gedaante ineen dook en riep “nicht schiessen, nicht schiessen”. Kennelijk triggerde ik situaties die zich voor hebben gedaan en herinneringen opriepen.

    Hoe dan ook, Helgoland en mijn vaders tijd in het concentratiekamp zijn mij immer blijven boeien. Zo ook mijn vader die zijn plan om er ooit eens terug te keren naar Helgoland, nooit heeft waargemaakt. Was het toch te zwaar voor hem? Ik vermoed het. Hoe dan ook: In deze dagen van kerst moest ik ineens denken aan mijn vader en zijn tijd op Helgoland en hoop ik iets toe te voegen aan de vele meldingen op dit forum, allen met dezelfde behoefte als ik: meer weten over die tijd. Ik hoop daar een kleine bijdrage in te hebben gehad.

    Met vriendelijke groet,

    Fons Kamphuis

    Tubbergen

  • rob (starter van deze discussie)

    Fons, bedankt voor je bijdrage, er zijn over de tijd op Helgoland een aantal indrukken waar te nemen, zoals jij ze vermeldde zijn er helaas ook.

    Het komt denk ik omdat er verschillende groepen op Helgoland waren, de vrijwillige werkers (voor geld) de gestraften (wegens arbeids-ontduiking) ook waren er veel Russische officieren die daar als krijgsgevangen waren.

    Op een Engelse site vond ik het verhaal dat er smorgens vroeg een bootje uitging met de lijken van de gestorvenen van die nacht en die in zee werden “begraven” hiervan spoelden enkele dan aan, ook mijn vader heeft geholpen de lijken te begraven, eens sprak hij over de afschuwelijk gezwollen lijken die op het strand begraven moesten worden, bij mijn bezoek aan Helgoland moest ik daaraan denken bij het zien van de vredig zonnende mensen op het strand.

    Voor mij is het heel goed geweest het eiland te bezoeken en daar te zijn waar hij ooit was.

    Niet voor iedereen is het een slechte tijd geweest, daar zou ik nog wel eens meer van willen weten WAAROM was het voor de een een hel en voor de andere gewoon een BAAS waar je voor werkte………. maar helaas sterft de info met de dag meer…..

    het is goed te zien dat er toch nog verhalen los komen over dit onderwerp

    Voor degenen die dit interessant vinden is er via KAMP Amersfoort ook veel info te krijgen hier ontdekte ik de precieze datum dat mijn vader naar noord Duitsland is vervoerd.

  • T.M. van Miltenburg

    Nooit meer iets van u gehoord.

    Gretha van Miltenburg- velthuizen.

  • esther wolfs

    Hallo,

    Vandaag ben ik begonnen met het overschrijven van een verslag gemaakt door mijn opa. Zijn naam; Jan Wolfs uit Onstwedde geboren op 11 december 1921. Hij heeft als politiek gevangene een periode op Helgoland doorgebracht. In het boekje schrijft hij over zijn terugtocht naar Nederland. Over zijn verblijf op Helgoland is vrijwel niets bekend. Hij sprak er niet over, is inmiddels overleden. Het lezen van zijn verhaal riep bij mij zoveel vragen op…

    Hoe kom ik aan meer informatie?

    Groet Esther Wolfs

    esther.wolfs@hotmail.com

  • Geert Huisman

    ik ben wel een beetje getraumateseerd door de verhalen van mijn vader (Engel Huisman) als klein kind.

  • lya lutjeboer

    mag ik vragen hoe de beleving van u vader was, en welk effect het heeft gehad op verdere gezinsleven

  • Thera

    Best Rob en andere,

    Ik ga Juli naar Helgoland, ik wil graag voor jullie kijken of ik ter plekke iets kan vinden over jullie (voor)ouders.

    Als jullie het op prijs stellen!

    Zelf onderzoek ik veel genealogie informatie van mijn voorouders in Duitsland.

    Met vriendelijke groet,

    Theravan Oers

    thera_van_oers@hotmail.com

  • Lys Bouma

    Is er een centraal iemand die alle gegevens heeft verzameld of waar ik meer informatie kan vinden?

    Mijn vader J.A. Bouma (1921) heeft ook op Helgoland gezeten. Ook via Amsterdam, Amersfoort. Hij heeft erover geschreven,met enkele namen erbij. HIj is met twee medegevangenen gevlucht naar Leeuwarden. Ik zou graag meer weten over deze periode.