Rathenow

  • H Aarnoudse

    Ik zoek informatie / foto's over het werkkamp Rathenow / Rathenau.

    Mijn vader heeft daar gezeten tot zijn bevrijding door de Russen.

  • Edwin

    Rathenow was een sub kamp van het concentratie kamp Sachsenhausen.

    Er stond een fabriek die vliegtuig onderdelen maakte voor de firma Heinkel.

    Het kamp is rond April 1945 bevrijd door de russen.

    Edwin

  • janneke a

    hallo ik ben op zoek naar infomatie over mijn opa hij is van vucht naar sachenhause afgevoerd en is daarna naar een buitenpost rathenow gegaan zijn naam is jacob huiting geboren op 17-4-1912 wie kan mij helpen gr j

  • H Aarnoudse

    Hallo Janneke,

    Er is weinig bekend over Rathenow, ik heb geen nieuwe informatie gekregen op mijn oproep.

    Waar komt jou opa vandaan?

    Waarom is hij opgepakt, zat hij in het verzet en zo ja in welke verzetsgroep,en heeft hij in het Oranje Hotel gezeten? en wanneer zat hij in Vucht?

    Misschien kan ik je verder helpen!!!

    Hélène Aarnoudse

  • H Aarnoudse

    foutje, verkeerde spelling van Vught

  • janneke a

    hallo mijn opa is op 4-8-1944 in vught binnen gekomen hij zat in blok 15 schutzhaft juden hij komt uit onstwedde en hij was fietsmaker, begin september ging op transsport naar sachsenhause groeten janneke

  • Paul Geleedst

    Op deze site staan twee foto's van het kamp en een aantal artikelen in het duits o.a. met een Nederland die in het kamp zat. Volgens deze man zaten er plm. 500 gevangen.

    http://westhavelland.antifa.net/AGW%20KZ.htm

  • Paul Mariën

    Mijn vader is op 1 januari ll overleden. Blijkt dat hij in augustus 44, als gewapend weerstander (NKB) door de Duitsers is opgepakt, ter dood veroordeeld en via Breendonk en Vught in Rhatenow is terecht gekomen.(oorspronkelijk was de bestemming Sachsenhausen)

    Vermoedelijk was hij dan 1 van de 11 Belgen, waarvan sprake, die in het kamp aanwezig waren. Hij was meubelmaker van beroep en meen me te herinneren dat hij ingedeeld was bij het“ Baucommando (?) ” Zijn naam was Mariën Adriaan (Camil).

    Zij zijn door de Russen bevrijd. Na hun bevrijding reisde hij, in gezelschap van 2 andere Belgen en 1 Nederlander (Wim) met paard en kar (een koets van een Duitse

    edelman, die ze hadden afgebroken tot op het chassis en waarop een kachel was geplaatst) terug, tot ze de Amerikanen ontmoetten

  • Gert Klink

    Mijn vader heeft ook in dit kamp gezeten.

    Zijn naam was Wim Klink geboren in 1919

    Hij was daar tot de bevrijding door de russen.

    Ook ik wil graag foto's of informatie over dit kamp.

    Groet,

    Gert Klink

  • meulemans julienne

    wie kan mij informeren over meulemans guillaume uit Tildonk-gevangen en bevrijd in Rathenow?