gedenkboek verzetsherdenkingskruis

  • F.J.W. van Vlijmen

    Beste Heleen. Op blz. 92 in het boekwerk staat een Hanna Cohen, geboren 15 januari 1910. Indien dat met de data van je oma klopt dan heb je de bevestiging op je vraag. Groetend Wilhelm.

  • Tineke van Doorne

    Zou graag mijn beide ouders hierin geregistreerd zien staan.

  • Frank

    Geachte heer Van Vlijmen,

    Staat de volgende persoon in het boek:

    Nelly Elisabeth Lind, geb. 12 oktober 1913 te Alkmaar

    en staat er verder nog iets bij vermeld (reden)?

    Met vriendelijk groet,

    Frank

  • Wilhelm

    Geachte Frank. De door u genoemde persoon staat op bladzijde 161 vermeld als draagster van het Verzetsherdenkingskruis. In het boek zelf worden alleen de naam en geboortedatum van de onderscheiden persoon vermeld, dus geen daden. In het boekwerk met de titel “Alkmaar in oorlogstijd 1940 – 1945” van de auteur Saskia Baarda & Gerrit Valk, uitgave van OCTAVO, Bergen (N.H.) 1983, staat op bladzijden 42 en 43 een en ander over Nel Lind in de groep Luctor et Emergo ( later omgedoopt in Fiat Libertas) . De naam Nel Lind ken ik zelf uit de naoorlogse contactgroep van ex-pilotenhelpers The Escape (nu opgeheven). In het boek staat ook nog een foto toen ze terug was uit het concentratiekamp Waldheim. The Escape heeft ook Bob De Graaf opdracht gegeven om de geschiedenis van de pilotenhelpers te boek te stellen. De titel is “Schakels naar de vrijheid” en daarin komt N.E. Lind ( alias Willy van Veen, alias Suus de Wit, alias mevrouw Balkema-Teensma) voor op bladzijden 83, 87–91. Hopelijk heeft u hiermee houvast bij uw verdere zoektocht. Met vr. gr. Wilhelm

  • Wilhelm

    Mevrouw T. van Doorne.

    Deze naam komt niet voor in het boek “Verzetsherdenkingskruis”. Mvrgr. W.

  • as

    ik zoek informatie over 4615 Jacob Snijder drager verzetsherdenkingskruis

  • Wilhelm

    Beste As. Wat stelt het getal 4615 bij de naam Jacob Snijder geb. 01-10-1922 voor. Is dit een gevangene nummer of ?????. Gr. W.

  • l.van `t Hul

    is er al een side met de namen welke hier in staan

    ben op zoek naar mijn vader.Gradus Johannes van `t Hul

  • Johanna Groen

    Geachte Heer, ik zou graag willen weten of mijn vader (Marten Groen) en mijn zuster (Annie Groen) en evt mijn moeder Elisa Groen-Hensel in het gedenkboek voorkomen.

    M.h.dank

    Johanna Groen

  • F.J.W. van Vlijmen

    Geachte Mevrouw Groen.

    Sorry voor mijn late reactie. De naam Marten Groen, geboren 03-07-1896 staat op blz. 117 van het betreffende boek. Er staat ook een Anna W. Groen, geboren 02-03-1922 vermeld. Als dit in overeenstemming is met de geboortedatum van Annie Groen dan heeft u een bevestiging op uw vraag. Over Elisa Groen-Hensel staat niets vermeld, ook niet in het aanvullend register. Mvrgr. F.J.W.