gedenkboek verzetsherdenkingskruis

  • rob leene

    geachte heer of mevrouw,

    Kunt u nazien of mijn vader C.J. Leene arts te Voorburg (ZH) inderdaad het verzetsherdenkingskruis heeft gekregen? Weet u wellicht nog meer publicaties waarin de naam van mijn vader voorkomt. (wellicht een heel brutale vraag)

    met vriendelijke groet

  • ans

    Morgen

    Wie van de leden van dit forum heeft een ouder (of misschien zelf nog) die met de Alcantara in december 1945 vanuit Engeland naar Indie ging?

    Met vriendelijke groet

    ans meijlink

  • F.J.W. van Vlijmen

    Geachte heer Franken.

    Achter de namen in het boek zijn geen data van verlening vermeld.

    De heer Schijve, geb. 22-06-1897, woonde in Oostburg, dus in Zeeuws Vlaanderen, de directe nabestaanden waarschijnlijk ook.

    De verlening van het VHK aan de directe nabestaanden is waarschijnlijk dan ook in Zeeuws Vlaanderen gebeurt.

    Er is op 20 oktober 1981 een uitreiking geweest te Hulst door de burgemeester. Hierbij zij vermeld dat dit in het teken van de Expogé stond.

    Expogé staat voor Ex–Politieke Gevangenen uit de oorlogstijd. Omdat de heer Schijve het VHK postuum verleend kreeg heb ik een vermoeden dat hij een ex-gevangene was.

    Iets verder weg dan Hulst zijn te Middelburg op 6 april1982 ( Commissaris van de koningin) en te Zierikzee op 2 februari 1983 (Prins Bernhard) uitreikingen geweest.

    Hoop dat u met deze informatie het antwoord op uw vraag is.

    Groet van F.J.W.

  • H. van Asselt

    Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) liet weten dat aan wijlen de heer G. (Gerbrand) de WEERD, geboren 11 januari 1916 te Ermelo (Gelderland), Stamboek- Legernummers: 268, 98, 308, 283, 217, registratienummer: 16.01.11.000, het Verzetsherdenkingskruis is uitgereikt. Dat staat ook vermeldt in zijn Militaire Staat van Dienst zoals bijgevoegd aan deze e-mail.

    Mijn vraag, mijn vragen zijn:

    Kunt U mij wellicht laten weten wanneer het Verzetsherdenkingskruis aan hem is toegekend?

    Is het hem uitgereikt of toegezonden?

    Wat de reden van toekenning is, wat hij in het verzet heeft gedaan tijdens WOII?

    Ontvang verder de hartelijke groeten van,

    Dhr. H. van Asselt

    Vierhouterweg 86

    8075BK Elspeet

    0616514817

  • F.J.W. van Vlijmenf

    Heer van Asselt.

    Uw eerdere vraag in 2012 heb ik over het hoofd gezien. Neem mij daarvoor niet kwalijk.

    De heer G. de Weerd heeft inderdaad het VHK toegekend gekregen.

    Uitgaande van het feit dat hij na zijn geboorte in Ermelo is blijven wonen, het volgende.

    In de lijst met toekenningen wordt niet de uitreik datum genoemd.

    Deze vond plaats aan groepen van meer dan 10 personen tussen 5 mei 1981 en 15 maart 1984.

    In of bij Ermelo vonden uitreikingen plaats op:

    31 aug. 1981 te Nunspeet op de Dag van het Verzet door de Premier van Agt.

    18 dec. 1981 te Ermelo door de burgemeester.

    31 aug. 1983 te Nunspeet opde Dag van het Verzet door Prinses Margriet.

    19 jan. 1984 te Nunspeet door de Commissaris der Koningin.

    Omdat plaatselijke of regionale kranten doorgaans hierover een verslag, eventueel met foto, deden is het aan te raden om daarnaar onderzoek te doen.

    Uw vraag naar de reden van verlening zou voor mij te veel tijd in beslag nemen en moet ik dat dus afwijzen.

    De naam “de Weerd” is mij meerdere keren onder de ogen gekomen, echter er zijn meerdere personen met dezelfde achternaam met het VHK onderscheiden.

    Succes met uw onderzoek en laat eventueel iets horen over de resultaten.

    MvrGr. F.J.W.

  • Jos Koper

    Beste Rob,

    Jouw vader was waarschijnlijk Cees Leene, laatstelijk medisch adviseur van de SFB Groep en aldus directe collega van mijn vrouw (en mij). Je moeder was dan Sylvia, bij wie wij nog eens in Spanje op visite zijn geweest. In ons beeld was je vader “Lange Harry” in het verzet en was hij na de oorlog vraagbaak voor eenieder over het verzet. Het zou me verbazen als hij het verzetsherdenkingskruis niet had. Maar dat kun je vinden in het register van het Gedenkboek Verzetsherdenkingskruis, zoals je inmiddels wel zult hebben uitgevonden. Heb je dat boek zelf? Anders kun je het inzien bij het NIOD in Amsterdam.

    Vriendelijke groet,

    Jos Koper o/g Jansen

    rob leene Schreef:

    ——————————————————-

    > geachte heer of mevrouw,

    > Kunt u nazien of mijn vader C.J. Leene arts te

    > Voorburg (ZH) inderdaad het

    > verzetsherdenkingskruis heeft gekregen? Weet u

    > wellicht nog meer publicaties waarin de naam van

    > mijn vader voorkomt. (wellicht een heel brutale

    > vraag)

    > met vriendelijke groet

  • Wouter

    Dag allemaal,

    Mijn schoonmoeder, Marie Louise (Loekie) van den Bos, zat in het verzet. Ze is in 1944 met een aantal mede verzetstrijders via de Biesbos gevlucht naar het Zuiden (kwam in Breda terecht). In 19?? heeft ze met anderen eenzelfde tocht gemaakt en heeft bij die gelegenheid het verzetsherdenkingskruis ontvangen. Is na te gaan wanneer dat was? Is na te gaan welke andere personen aan die herdenkingstocht hebben meegedaan? Is na te gaan tot welke verzetsgroep zij behoorde?

    Zij is nu 91 en kan zich niets van dit alles meer herinneren.

    Met alvast dank voor reacties

  • F.J.W.

    Geachte Wouter.

    De naam M.L. van den Bos komt niet voor op de lijst van de uitgereikte Verzetsherdenkingskruizen.

    Ook niet van den BOSCH.

    Is dit haar meisjesnaam of de naam van haar echtgenoot. Welke plaatsnaam is bekend ?

    Mvrgr.

  • Vullers

    Ik ben op zoek naar mijn vader.

    P Vullers

    06-03-1906

    Roggel Limburg

  • F.J.W.

    Als je op zoek bent naar je vader, dan zit je hier verkeerd.

    Het Verzetsherdenkingskruis heeft hij in ieder geval niet toegekend gekregen.