persoonskaarten GDN verzetsmusuem Groningen

  • J.C.Lagendijk

    Inverband met familie onderzoek tijdens de WO2 ben ik op zoek naar meer informatie met betrekking tot de familie Lagendijk.

    In het OorlogsVerzetsMuseum te Groningen bevinden zich 2 persoonskaarten van mijn oom Jacobus Lagendijk.

    Hij was lid van de verzetsgroep GDN-KP (Geheime Dienst Nederland) en verbleef vanaf 1939-1945 in Delfzijl. Hij zou ook deelgenomen hebben aan de aanslag op Rauter?

    Hij was directeur van de nevenvestiging te Delfzijl van Frans Swarttouw Havenbedrijven N.V. met hoofdkantoor te Rotterdam.

    Zijn naam wordt ook vermeld op de persoonskaart van W.Schoemaker (codenaam Miki) die het hoofd was van de landelijke GDN.Het Hoofdkantoor was te Amsterdam in de Frans van Mierisstraat.

    Mijn oom Jacobus Lagendijk vermeld met zijn verloofde als no. 29 met foto.

    Wie kan mij meer inlichtingen verschaffen en ook waar de amsterdamse GDNkaarten met de foto is gebleven?

    mvrgroet,

    Jan C. Lagendijk

    Zeeland.

  • F.J.W. van Vlijmen

    Geachte heer Lagendijk.

    Uw vraag is nogal verwarrend. Vooraf moet gezegd zijn dat de naam Jacobus Lagendijk niet voorkomt in het “Verzetsherdenkingskruis”. Op zich is dat niet bepalend daar zeer veel verzetsstrijders dat kruis uit principe niet hebben aangevraagd. Wat onlogisch is aan uw opgave GDN-KP is het feit dat een inlichtingenorganisatie dat de GDN was, zich nooit inlaat met Knok Ploeg (KP) acties. Dat is funest. Daardoor is het eventueel deelnemen van uw oom als inlichtingenman aan de gebeurtenis bij Woeste Hoeve (ten onrechte genoemd als de “Aanslag op Rauter”, die een toevallig slachtoffer was) onlogisch. Deze gebeurtenis was uitsluitend een zaak van een Apeldoornse verzetsgroep waarvan de namen mij bekend zijn. W. Schoenmaker heb ik enige malen gesproken over niet-oorlogszaken. Over de GDN is ooit een boek in zeer beperkte oplage verschenen waarvan ik dus één in mijn bezit heb. Een snelle blik in de index gaf, wat uw oom betreft, geen resultaat. In Delfzijl e.o. in wel veel gedaan aan inlichtingenwerk i.v.m. de kustvaart op Zweden maar in de mij ter beschikking staande documentatie komt de naam van uw oom niet voor. Dit is vrijblijvend. Mocht u verdere info ontvangen dan ben ik ook daaraan geïnteresseerd. Mvrgr. F.J.W.

  • Jan C. Lagendijk

    Geachte heer van Vlijmen,

    Hierbij ,door omstandigheden ,mijn zeer verlate reactie,waarvoor mijn excuses.

    Hartelijk dank voor uw antwoord met uw logische redenering m.b.t. een inlichtingenman GDN en een KP.Toch had ook de GDN een KP afdeling.

    De gegevens zoals door mij vermeld zijn echter niet mijn eigen opgave, maar deze informatie bevindt zich op zijn identiteitskaart/persoonskaart als verzets betrokkene in het Groningse archief.

    Mijn verwondering en vragen hebben betrekking op deze kaarten,ook die van W.Schoenmaker (Miki) als Hoofd van de GDN,waar mijn oom ook op vermeld wordt onder nr. 29. Het door u vermelde boek A.M. Overwater ? is ook in mijn bezit. Daaruit blijkt dat de contact persoon van mijn oom J.Lagendijk m.b.t. de GDN is : Fré Lode. Wie heeft de gegevens op deze kaarten verstrekt en gecontroleerd ?

    Heeft u ondertussen verder nog enige aanvullende gegevens kunnen verzamelen?

    met vriendelijke groet,

    J.C.Lagendijk

    Zeeland.

  • F.J.W. van Vlijmen

    Heer Langendijk.

    Misschien is een contact met dhr. A.M. Overwater voor uitgebreidere informatie over diverse zaken de GDN betreffend nuttig.

    Gezien de privacy van dhr. Overwater kan ik niet zijn adres gegevens hier plaatsen.

    Misschien weet u een oplossing.

    Groetend FJW

  • Jan C. Lagendijk

    Geachte heer van Vlijmen,

    Dank voor uw reactie. Ik heb al sinds vele jaren contact met dhr. A.M. Overwater en beschik ook over zijn boek m.b.t. de GDN,maar helaas beschikt hij niet over meer gedetailleerde informatie inzake de GDN in Delfzijl en het Noorden. Ook het GDN rapport van de heer G.Goosens aan de GDN in Hilversum over de overval bij de Woeste Hoeve en Rauter is niet meer te vinden.

    Ik probeer meer informatie te vinden via de contact persoon van mijn oom J.Lagendijk in het noorden en dat was Fré Lode.

    Weet u misschien daar meer over?

    met vriendelijke groet,

    J.C.Lagendijk

    Zeeland.