werkkamp Verle

  • Wim Hove

    Mijn grootvader heeft in 44-45 in een werkkamp in Verle ( Duitsland ) verbleven. Bij nazoekingen vind ik nergens iets terug over Verle. Laat staan dat er daar een werkkamp zou zijn. Ik vermoed dat dit werkkamp een subkamp was van een ander (groter) werkkamp.

    Iemand met een goede tip of meer info hieromtrent?

    alvast bedankt,

    Wim

  • Wilhelm

    Geachte heer Hove.

    In de documenten van het ITC (International Tracing Service) komt de naam Verle niet voor. Aangezien de inhoud van deze documenten de meest uitgebreide opgaaf is, komt de vraag naar voren of uw grootpa de naam juist weergeeft. Ik heb daarom ook gezocht naar Verl, Werle en Werl. Alleen de laatste wordt genoemd. Dat was echter een gevangenis: Sicherungsanstalt, Goeringstrasse 46, Regio Soest, Duitsland.

    Aan u het woord. Vriendelijke groet, W.

  • Wim Hove

    Beste,

    ondertussen ben ik te weten gekomen dat het (werk/straf)kamp zich bevond in Verl, Gütersloh, West-Falen. Maar meer info kan ik nergens vinden, behalve dat er tijdens de oorlog daar een kamp was voor personen die ‘ gestraft ’waren wegens slecht gedrag in andere kampen. En dat de behandeling van de gevangenen zeer slecht was. Mijn grootvader is uit dat kamp bevrijd door Amerikaanse troepen op 2de paasdag 1945.

    Mijn grootvader werd veroordeeld tot 14 maanden gevangenschap in dat kamp, omdat hij een werkweigeraar was. En tijdens zijn arrestatie tot 3 maal toe probeerde te ontsnappen, met gebruik van geweld. Hij werd uiteindelijk neergeschoten en na zijn maandenlange verzorging overgebracht naar dat strafkamp.

    greets,

    Wim

  • F.J.W. van Vlijmen

    Geachte heer Hove.

    Prettig te lezen dat u toch nog een en ander te weten bent gekomen. Ben zelf nog aan het zoeken geweest in het door mij genoemde boek, maar geen resultaat. Dit roept bij mij de vraag op volgens welke wegen u op uw informatie bent gekomen. Als men niet wilde werken dan kwam men in een “Ärbeitserziehungslager” en had men het zeer slecht. Al deze “Lagers” hadden wel een naam vanwege de administratie. Wilde kampen bestonden bij de Duitsers niet. Dus het ontbreken van uw grootvaders “kamp” in allerlei documenten bevreemd mij. Gaarne dus nadere informatie.

    Met vriendelijke groet. W.

  • Wim

    Beste,

    ik heb het dossier van mijn grootvader opgevraagd bij het ministerie voor oorlogsslachtoffers. In diverse documenten was er sprake van dit kamp in Verl. Tevens ook een korte verklaring van een Belgische medegevange die ook in dat kamp verbleven heeft. Deze persoon is helaas al overleden.

    In het Bundesarchive vond ik volgende vermelding :

    Außenkommando des Gefangenenlagers Oberems (Gütersloh) in Verl.

    De bevestiging dat dit kamp werkelijk bestaan heeft. Helaas vind ik er weinig tot geen info over. Niet over de populatie van dit kamp, niet over het reilen en zeilen ervan. Afgaande op de verhalen die mijn grootvader vroeger vertelde, moeten de levensomstandigheden inderdaad onmenselijk geweest zijn. Mijn grootvader woog bij zijn terugkomst thuis geen 30 kilo.

    alvast bedankt voor de mede-interesse

    greets,

    Wim Hove

  • F.J.W. van Vlijmen

    Geachte heer Hove.

    Het woord “Oberems” was de ingang voor verder zoeken in het boek en vond ik het onderstaande.

    CWC betekend Civil Workers Camp. Verl werd niet genoemd want het was één van de vele “Ausencommando's”.

    Uw grootvader heeft dus werk verricht voor één van de onderstaande firma's die daar werk hadden uitbesteed .

    De administratie van deze firma's hebben doorgaans niets meer schriftelijk over die tijd bewaard. Is toch een proberen waard.

    Met vriendelijke groet, W.

    GUETERSLOH

    Brit. Zone

    L 52/B 46

    Krs. Wiedenbrueck

    Prison: Strafgefangenenlager Oberems in Guetersloh, “had 34 work details, in 10 of them foreigners of all nationalities were working” (Kal. f. Rjb.; ITS Brit. Zone Div.).

    Gueterslohstr. 8 (BNTB).

    CWC'a:

    Miele & Co., 380 pers.

    Fissenewert, 160 pers.

    Ruhenstroh, 110 pers.

    Vossen, 54 pers. (Arbeitsamt Bielefeld).

  • Natasha Gerson

    http://www.its-arolsen.org/en/archives/inventory-search/simple-search/index.htmlIn het digitale register van de ITS te Bad Arolsen, zitten (op datum van aankomst) best veel persoonlijke dossiers van de gevangenen. Het is dus zeer aan te raden voor de vraagsteller om contact op te nemen met de ITS en deze informatie op te vragen. Dit duurt gemiddeld 6-8 weken. Groet Natasha Gerson

  • Natasha Gerson

    http://www.its-arolsen.org/en/archives/inventory-search/simple-search/index.html nogmaals de link er ging wat mis, zoek op oberems

  • Louise

    Beste ,

    Ik vond deze link op wikipedia waar wordt gesproken over Verle: https://de.wikipedia.org/wiki/Strafgefangenenlager_Oberems.

    Ik was op zoek naar het kamp Oberems waar mijn vader 10 maanden gevangen heeft gezeten, na het stelen van eten.