Schrijvers en professoren protesteren tegen naziherdenking in Vorden

  • Arthur Graaff

    Schrijvers en professoren protesteren

    tegen naziherdenking in Vorden

    VORDEN, 26-06-2013 - Een groep schrijvers, wetenschappers en geïnteresseerden in de Tweede Wereldoorlog, maakt ernstig bezwaar tegen de herdenking van nazisoldaten uit de oorlog op 4 mei 2013 in Vorden, tegelijk met hun slachtoffers. Dat hebben zij de gemeente Bronckhorst laten weten.

    Onder hen o.m. Zoni Weisz (foto links), bestuurslid van het Auschwitz Comité, die als enige van zijn Sinti-familie de oorlog overleefde. Toevallig logeerde hij in Vorden toen zijn familie gearresteerd werd maar kon van daaruit ontsnappen.

    Onder meer de schrijvers Nelleke Noordervliet, Tomas Ross, verder professor Meindert Fennema, opperrabbijn Binyomin Jacobs en oorlogsverslaggever Arnold Karskens (foto linksonder) ondersteunen dit protest.

    De groep vindt dat de gemeente als overheid geen enkele medewerking aan een naziherdenking moet verlenen. Herdenken van Duitse soldaten kan volgens de groep op andere dagen. De ondertekenaren roepen iedereen op, niet deel te nemen aan het herdenken van daders in Vorden op 4 mei 2013.

    Met tevredenheid hebben leden van de groep vastgesteld dat ook het Nationaal Comité 4 en 5 mei sinds deze week nadrukkelijk adviseert op 4 mei alleen slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken, zoals directeur Nine Nooter van het comité dinsdag uitsprak op Radio 1 tegen de EO.

    De betrokken graven worden vaak als ‘Duitse graven’ aangeduid, maar zij hebben niets met het Duitsland van Bach, Mozart, Mendelssohn, Goethe of Brecht te maken. Het zijn nazigraven van soldaten die nog altijd getooid zijn met hakenkruisen.

    Vorig jaar hebben na de eerste herdenking bij de nazigraven in Vorden diverse schrijvers en publicisten zich ook al individueel tegen deze herdenking uitgesproken. De rechter verbood deelname van de gemeente, maar dat stond het gerechtshof later weer toe.Sindsdien is er voortdurende onrust rond deze herdenking.

    Zelden is er zo uitgebreid bezwaar tegen een herdenking geweest als tegen die van nazigraven in Vorden in 2013. De Duitse ambassadeur is uitgenodigd een verklaring van afkeuring van de naziherdenking te zenden.

    De ondertekenaren zijn:

    Martine Letterie (foto rechts) ,

    schrijfster, voorzitster van de Stichting Vriendenkring Neuengamme, Vorden

    Nausicaa Marbe,

    columniste, De Volkskrant, Amsterdam

    Nelleke Noordervliet (foto rechtsonder),

    schijfster, historica, Amsterdam

    Binyomin Jacobs,

    opperrabbijn NIK, Amersfoort

    Zoni Weisz,

    Sinti-overlevende, bestuurslid Auschwitz-Comité, Uden

    Arnold Karskens,

    oorlogsverslaggever, Brussel

    Rob van Olm,

    schrijver, Rotterdam

    Louis van Overbeek,

    publicist, Zutphen

    Tomas Ross,

    schrijver, Den Haag

    prof dr Meindert Fennema,

    Universiteit van Amsterdam

    prof dr Sjoerd Karsten,

    Universiteit van Amsterdam

    prof dr Herman Loonstein,

    advocaat, Amsterdam

    prof em.dr Dick Pels,

    Brunel University Londen, Rijskuniversiteit Groningen, Groningen

    Arthur Graaff,

    hoofdredacteur, Bussum

    In de afgelopen maanden hebben verder vrijwel alle organisaties op het gebied van de Tweede Wereldoorlog zich uitgesproken tegen het herdenken of anderzins gedenken van nazigraven op 4 mei. Daaronder

    het Nederlands Auschwitz Comité, Amsterdam

    het Simon Wiesenthal Center, Los Angeles

    het Centraal Joods Overleg, Den Haag

    de oud-verzetsmensen en oorlogsslachtoffers verenigd in het COVVS, Haarlem

    de antifascisten van het AFVN/BvA, Hedel

    uitgeverij FP Media, uitgever van de oorlogssite Nieuws-wo2, Bussum

    de sticthing Nationaal Comité 4 en 5 mei, Amsterdam.

    Joodse herdenking op 3 mei in Vorden

    Op vrijdag 3 mei 2013, vindt om 13.30 een herdenking plaats van de 13 Joodse nazislachtoffers uit Vorden op de oude Joodse begraafplaats, Binckhorsterweg hoek Kamphuisweg, Vorden.

    De vrijdag is gekozen om het aan orthodox Joodse mensen mogelijk te maken ook deel te nemen - zij reizen niet op sjabbat. Iedereen die niet meedoet aan de naziherdenking op 4 mei, is welkom om door het bijwonen van deze bijeenkomst louter de slachtoffers van de nazi's te herdenken.

    Deze herdenking is opgenomen in de online database van herdenkingen van het Nationaal Comité 4 en 5 mei te Amsterdam. Mannen wordt aangeraden op de Joodse begraafplaats een hoofddeksel te dragen. Op Joodse begraafplaatsen worden geen bloemen of kransen gelegd.

    Prof Loonstein zal een korte toespraak houden. Hoofdredacteur Arthur Graaff zal er een boodschap van opperrabijn Binyomin Jacobs voorlezen. De rabbijn neem op hetzelfde moment deel aan een herdenking in kamp Amersfoort. Indien er tien Joodse mannen zijn, zal er het kaddisj voor de Joodse doden gezegd worden.

  • mevr HG Brummelman

    Hierbij wil ik jullie even laten meedelen, dat ik helemaal met deze actie eens ben.Wat in Vorden gebeurd kan niet. Zelf ben ik in 1950 in Vorden geboren, en woon nu in Deventer.

    De oorlog heb ik niet meegemaakt, maar mijn ouders hebben in Vorden een joodse mevrouw als onderduikster gehad.Dit was voor mijn ouders ook niet helemaal zonder gevaar, maar zij vonden dat ze dit gewoon doen moesten.

    Een schuilplaats bieden aan hen die het in de oorlog zo moeilijk hadden. Mijn ouders zullen dit ook vanuit hun geloofsovertuiging hebben gedaan. Gelukkig hebben mijn ouders, en deze joodse mevrouw (bij ons genoemd tante Mies) het overleeft, maar hoeveel mensen die het goede in de oorlog deden, hebben dit niet met hun eigen dood moeten bekopen. Voor al die mensen vind ik het ook verschrikkelijk wat er gebeurd.,en alle nabestaanden die daar ook iedere dag de pijn van voelen. Door mijn werk kom ik veel met ouderen in aanraking die de oorlog nog meegemaakt hebben. Ook deze mensen vinden het allemaal verschrikkelijk wat er gebeurd, en begrijpen hier niets van. Gelukkig gaat de 4mei dodenherdenking in Deventer heel anders,en daar zouden ze in Vorden nog eens wat van kunnen leren