Verzet in Duitsland tegen Hitler

  • Marije

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar informatie over het verzet in Duitsland tegen Hitler tijdens de Tweede Oorlog. Op internet en in de bibliotheek kan ik bijna niks vinden op een aantal dingen na (die Weisse Rose, Schindler, Dietrich en de aanslag op Hitler). Verder ben ik helaas niet gekomen, dus wordt het ook erg moeilijk om me erin te verdiepen. Weet iemand misschien waar ik nog meer informatie kan vinden over dit onderwerp? Of kan iemand misschien een antwoord geven op de volgende vraag: Welke vormen van verzet waren er in Duitsland tegen Hitler (passief - actief)?

    Alvast heel erg bedankt voor de moeite, mocht ik een reactie krijgen!

    Groetjes, Marije

  • Johan

    Marije,

    Hierbij een serieuze reactie op je oproep. In Duitsland bestaat een organisatie genaamd: Verband Deutscher in der Resistance, in den Streitkraften der Antihitlerkoalition und der Bewegung Freies Deutschland, kortweg DRAFD. Deze organisatie verstrekt informatie over het verzet in Duitsland. Zij geven aan welke vormen van verzet (zowel aktief als passief) er zijn geweest. Zie voor verdere informatie www.drafd.de

    Op de website www.brandenburg.de tref je informatie aan over de Gedenkstatte Deutscher Widerstand in Berlijn. Deze Gedenkstatte geeft zeer interessante informatiebladen over het verzet in Duitsland uit. Deze zijn te koop in de Gedenkstatte in Berlijn. Daar is ook een permanente tentoonstelling over het verzet in Duitsland ingericht.

    Ook in het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon is een tentoonstelling ingericht over het verzet in Duitsland. Deze is een bezoek zeker waard.

    Momenteel wordt gewerkt aan een overzicht van Duitsers die aktief deelnamen aan het verzet in Nederland, tijdens WOII.

    Succes met je verdere onderzoek.

    Johan

  • Hans van den Berg

    Beste Marije,

    Uiteraard weet ik niet waar je woont, maar hier in Sittard heb ik de bijna complete uitgave van de Gedenkstätte Deutscher Widerstand. Bevat een schat aan informatie. Laat eenas wat van je horen.

    Ik op mijn beurt zoek nat tekeningen van Jo Spier uit die tijd. Wie zou mij daaraan kunnen helpen.

    Groetjes,

    Hans

  • Elias

    ik heb wel natte tekeningen van jo spier voor jou, kom maar halen! ik woon in marokko, maar ben nu een paar maanden in nederland.