p.o. jodenvervolging

• Kim

Voor mijn praktische opdracht geschiedenis houd ik, samen met iemand anders, een enquette onder de jeugd, over de tweedewereldoorlog, jodenvervolging en Hitler. Als je tussen de 12 en de 18 bent, zou je dan deze vragen willen beantwoorden? bij voorbaat dank, Kim

1 Weet je veel van de tweede wereldoorlog af, zo ja hoe kom je aan die informatie?

2 Wat waren je gevoelens&gedachtes bij het horen van de exacte informatie erover?

3 Wie zijn in jouw ogen de slachtoffers van de tweede wereldoorlog?

4 Vind jij dat de Duitsers in hun recht stonden om de Joden te vervolgen?

5 Wat zou jij doen in die tijd als je in de schoenen van een Duitser stond?

6 Wat zou jij hebben gedaan in die tijd als je in de schoenen van een Jood stond?

7 Is jouw kijk op de duitsers door de tweede wereldoorlog anders?

8 Zijn er anno 2002 nog gevolgen te zien van de invloed van Hitler?

9 Hadden andere landen in europa harder moeten optreden tegen Duitsland?

10 Wat is jouw persoonlijke mening over Adolf Hitler?

• Jeroen Koppes

Hier om je een beetje op weg te helpen, de antwoorden van mijn broertje (jonger dan 18)

1. Ja, van mijn broer :D

2. geen idee

3. iedereen die gestorven is

4. nee

5. vechten aan Duitse kant, omdat je waarschijnlijk niet anders weet/kan

6. vluchten

7. nee

8. ja

9. ja

10. iemand die niet goed na denkt

Groeten,

Martijn

• Kim

Bedankt voor het invullen van mijn lijstje, ik heb er nu 41, maar ik ga nog eventjes door. Heel erg bedankt!

• Jeroen Koppes

Dat schiet al aardig op dan, ik ben benieuwd naar de uitkomst van de enquête, misschien dat je dat kan posten c.q. mailen?

Succes verder

Jeroen

• Ellen

Hai Kim,

Hier zijn mij antwoorden op jouw vragen, ik hoop dat je er wat aan hebt!

1. Ja redelijk, voornamelijk doordat mijn vader veel boeken heeft en er altijd erg in geinteresseerd is. Ik heb die interesse al op jonge leeftijd overgenomen.

2.Natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is. Maar ik vind dat dit zeker niet vergeten mag worden wat wel dreigt te gebeuren nu de generatie die dit meegemaakt hebben langzaam verdwijnt.

3.Ik vind dat er in een oorlog nooit winnaars zijn, dus eigenlijk is iedereen slachtoffer geworden van deze vreselijke oorlog. Als ik toch zou moeten kiezen dan zijn dat de burgers die in die jaren hebben geleeft onder het regime van een tiran.

4.Nee, nee nee!!

5.Ik zou ten eerste bang zijn en waarschijnlijk uit Duitsland vluchten ik zou Hitler in geen geval gesteund hebben op welke manier dan ook.

6.Vluchten

7.Ja eigenlijk wel, het zou natuurlijk niet mogen maar ik heb toch altijd een beetje een apart gevoel over de Duitsers.

8.Ik denk dat Hitler een onuitwisbare invloed heeft achter gelaten. En steeds weer andere zieke mensen op vreselijke ideeen brengt.

9.Ik vind dat iedereen gedaan heeft wat zij konden.

10.Wat hij heeft aangericht had nooit mogen gebeuren en mag ook nooit meer gebeuren. Ik zal ook nooit kunnen begrijpen dat mensen zon diepe haat voor anderen kunnen voelen.

succes met je enquete!

groetjes,

Ellen 18 jaar.

• Kim

Ik zou mijn vragen zelf ook even beantwoorden, nu ik toch weer op deze site ben.

1 Niet extreem veel, maar normaal, deze informatie had ik in eerste instantie via mijn ouders en de basisschool, later ook via andere familieleden, school, boeken, internet, van alles eigenlijk.

2 Als ik ff terug ga in mijn eigen geschiedenis, ik kwam er voor het eerst achter bij het zien van een video over WO2. Ik vond het heel erg, ik wou toen ook naar het Anne Frank huis toe enzo, ik raakte geintereseerd en vond het natuurlijk heel erg.

3 Vooral de Joden, maar eigenlijk iedereen, behalve de aanhangers van Hitler en partijen met dezelfde ideeen. Iedereen leide onder de oorlog.

4 Tuurlijk niet! Niemand heeft het recht om wie dan ook te vermoorden. Ookal zou ik deze uitspraken overwegen te veranderen als het om Hitler gaat.

5 Waarschijlijk zou ik als Duitser andere dingen doen dan wat ik nu denk dat ik zou doen.Omdat je toch onder de invloed bent van Hitler. Je kan haast niet anders dan meedoen. Maar als ik als Duitser in die tijd net zo zou denken als nu, zou ik me verzetten. Ik zou dit niet accepteren.

6 Het enige wat je als Jood in die tijd kon doen was onderduiken, denk ik.

7 Op de Duitsers niet zo zeer. Ik had altijd wel het idee van, Duitsland is slecht enzo, Duitsland heeft erge dingen aangericht. Maar als je dan in Duitsland bent, zijn die mensen allemaal hel normaal. Eigenlijk is er niets aan de hand. Ook als je bij de Duitse les bent. Maar als je Duitsland ziet staan, denk je toch even aan de oorlog.

8 Ik denk dat er nog wel gevolgen te zien zijn, maar niet duidelijk. Tuurlijk zou alles anders zijn als die invloed er niet geweest zou zijn. Alles zou anders verlopen zijn, we zouden 4 en 5 mei dan niet “vieren” (ik weet niet of je dat over 4 mei kunt zeggen).

9 Dat weet ik eigenlijk niet, ik weet niet genoeg over het optreden van andere landen om deze vraag eerlijk te beantwoorden.

10 Adolf Hitler was een walgelijk persoon, zijn ideeen, zijn invloed. De meeste dingen van hem waren gewoon walgelijk. Hij is te ver gegaan. Hij voelde zich zelfs te goed om vermoord te worden! Voordat ze in de buurt kwamen heeft hij zelfmoord gepleegd.

Ik hoop dat, als er nog mensen reageren, dat we dit nog kunnen verwerken in ons verslag.

Reacties zijn welkom!