Hoe zat Nederland in elkaar tijdens de tweede wereldoorlog?

• Kim

Hallo allemaal,

Weer een berichtje van mij op de prikpagina, ik ben nu bezig met de volgende deelvraag: Hoe zat Nederland in elkaar in de tijd van de de tweede wereldoorlog? Dit is best interessant, want mijn geschiedenis leraar vertelde mij (ons) dat Nederland in verhouding de meeste Joden naar vernietigingskampen heeft laten vervoeren. Er zijn 100 000 Joden uit Nederland vermoord, relatief zijn dat dus de meeste van alle bezette landen in Europa! Waar ik nu dus onderzoek naar doe is hoe Nederland in elkaar zat. Ik wil er achter komen wat er in Nederland speelde, hoe groot het antisemitisme was. Ik hoop dat iemand mij nog een tip kan geven, waar ik naar kan zoeken. Het gaat hier dus om Nederland in de tweede wereldoorlog. Ik hoop dat jullie me (ons) kunnen helpen!

Alvast bedankt, Kim

• Manteuffel

Hey Kim,

Dat is nogal lastig. Ik ben ook erg lang aan het zoeken geweest naar de waarheid over de toestand van Nederland.

Ik heb geprobeerd Nederlanders te vragen wat er toen gebeurd is, maar het meest interresante antwoord kreeg ik van een Duitser. Dit is wat hij mij zei:

'Nederland is een ‘raar’ land wat dat aangaat. In de tijd dat ik in Nederland zat, was er een tweedeling onder de bevolking; Of men hield zich stil (wat de over-grote

meerderheid deed), of men zat in het verzet (en dat waren er bijster weinig).

De Duitse admistratieve afdeling van de SS, belast met het bijhouden van gedeporteerde Joden had in ieder geval erg weinig te klagen. Een SS-er die ik sprak concludeerde dat Hollanders angsthazen waren die met de wind mee draaide. Ze waren erg gemakkelijk bang te maken, waardoor de Joden-schuilplaatsen bij bosjes verraden werden. Na de oorlog werd duidelijk dat mijn SS collega het bij het rechte eind had. Toen de Yanks arriveerde, stonden alle Nederlanders te roepen dat ze in het verzet gezeten hadden. Ik hoor nog de gesprekken van Hollanders onderling over hun ‘heldendaden’. Het maffe hieraan is dat de mensen die dat voor mijn neus zeiden zeker verantwoordelijk waren voor het verraden van 6 adressen. Dat geeft te denken, niet?'

Dit is een quote van Feldwebel (=sergeant) Conrad Christiansen, Administratieve afdeling WBN ( Wehrmachts Befehlshaber für die Niederlanden).

Ik hoop dat dit wat helpt, want dit is de beste uitleg die ik kon vinden.

• schepens

Er was in het begin heel veel sympatie voor de duitsers

Meer als 800.000 Nederlanders stemde op de NSB

Heb ik laast gezien op de duitse TV. Du vele waren niet zo braaf als je wel denkt

Joop