vraagje

• jeannette

We zaten hier thuis te discusseren over de vraag wanneer de 2e wereldoorlog begonnen is……….Overal lees ik in september 1939, en in mei 1940 viel duitsland ons land binnen.

Waarom staat er dan in de geschiedenisboekjes dat de oorlog in 1940 begonnen is?

Mij en mijn dochter is geleerd dat de 2e wereldoorlog van 1940-1945 was, maar volgens mijn vriend is het dus van 1939-1945…………..

Wie heeft nu gelijk?

Groetjes

Jeannette.

• Jeroen Koppes

Voor Nederland begon de Tweede Wereldoorlog pas in 1940 maar met de Duitse inval van Polen (1 september 1939) en de daarop volgende oorlogsverklaringen van Engeland en Frankrijk (en nog wat landen) op 3 september begon officieel de Tweede Wereldoorlog. Algemeen aanvaard is 1 september 1939 als begin van de Tweede Wereldoorlog.

Zie ook: http://users.skynet.be/fa101291/operaties/begin-wo2.htm

Als onderdeel van http://www.aboutworldwar2.tk

De site is nogal traag aan het worden, vandaar de directe link :)

MVG Jeroen

• Bert (webmaster)

Jeannette,

Jullie hebben beiden gelijk. Internationaal gezien is het juister van 1939 te spreken. Met de inval van de Duitsers op 1 september 1939 verklaarden Groot-Brittanie en Frankrijk aan Duitsland de oorlog. De daarbij behorende oorlogshandelingen bleven nagenoeg uit tot mei 1940. Op 10 mei 1940 vielen de Duitsers onder andere Frankrijk, Nederland en Belgie binnen.

Voor Nederland begon de oorlog dus pas op die datum.

Het einde van de oorlog ligt ook verschillend. Voor sommige landen was de oorlog reeds in 1944 afgelopen. Nederland bleef nog in oorlog tot 15 augustus 1945, de dag dat de Japanners capituleerden.

Bert

• Peter Joosten

Wereldoorlog II begon met de aanval van Hitler-Duitsland in Polen op 1 september 1939. Op 3 september daaraan volgend verklaarde Engeland (Chamberlain) en Frankrijk (Daladier) de oorlog aan Duistsland. Formeel begon die oorlog dus op 3 september 1939. Nederland was neutraal en kwam pas per 10 mei 1940 in oorlog met Duitsland, omdat dat land ons land binnenviel.

• Manteuffel

In principe is de oorlog al eerder begonnen… nog vóór 1 (of 3) september 1939.

Er zijn voor 3 september al acties van Duitsland geweest die door veel politiek ‘ge-blah blah’ vreedzaam opgelost zijn.

Deze voorvallen zijn:

1-'Der Anschluss'. De annexatie van Oostenrijk door Duitsland

2-'Sudeten-frage'. Over de annexatie van het gebied ‘Sudetenland’ wat na WO 1

onder het vedrag van Versailles van Duitsland naar Tsjechië

ging.

Verder is er al ruim voor 3 september een militaire actie geweest van Nazi-Duitse legers in Spanje tijdens de burger oorlog. Een bekend voorval uit die periode is Guernica, waarbij een stadje (Guernica) bij wijze van ‘oefening’ door een aantal Ju-87 (Stuka) staffeln (=squadrons) totaal werd plat gegooid

MVG

• F.J.J. de Gooijer

Manteuffel,

Met je commentaar over het begin van WO 2 ben ik het geheel eens. De gewapende bezetting van het Rijnland in 1936 was in principe de eerste oorlogdaad van de Nazis.

Frans

http://gooijer.nl.jouwpagina.nl