russen in assen.

  • miranda

    Wie heeft er informatie over de russen in assen.

    Ik ben namelijk opzoek naar mijn opa. die in de 2de wereldoorlog in assen zat. ik heb foto`s van hem , maar jammer genoeg geen naam.Dus je moet toch ergens beginnen, wie kan mij helpen

    (kranten knipsels,foto`s of wat dan ook.)

    Groetjes van een zoekende kleindochter.

  • willem oosting

    Beste Miranda

    Ik ben een oud-Assenaar en geboren in de Nieuwe Huizen,mijn ouders hadden daar een cafe annex een klein hotel.

    In de oorlog werd er op de ,,Menning,,een luchtafweer opstelling gemaakt door de Duitsers en het werk gedaan door Russisch Krijggevangenen.De opstelling was een ronde cirkel van palen met daar tegenaan een aarden wal.

    De stellig werd gebouwd links vooraan achter de huizen aan de Rolderstraat. De krijggevangenen leerden ons wat Russische woorden maar dat waren naar later bleek niet van die fraaie.

    Vaak vroegen zij ons om eten of we gingen surrogaat koeken voor hen kopen.Na de oorlog gebruiken wij de opstelling als speelterrein.

    H.groeten,

    W.J.Oosting

  • Ruurd Vanderveen

    Miranda, om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg namelijk vorige week een telefoontje van MAX omroep of ik iets wist van een Rus die ontsnapt was op transport naar Duitsland en stiekem weer naar Nederland is terug gekeerd, misschien is dat jouw opa. Het is te lang om op te schrijven maar bel anders even 0592291423.

    groet Ruurd Vanderveen email jokeruurd@hetnet.nl

  • Ruurd Vanderveen

    Miranda, wat is je achternaam en telefoon nr. dan kunnen we contact leggen. Ruurd Vanderveen