Het betreft hier de kazerne te Graz in Oostenrijk .In de laatste weken van de oorlog bombardeerde Amerikaansche vliegtuigen de kazerne maar troffen enkel een voor de kazerne liggend sportveld . Op een avond trof ik een groep mensen aan die als een kolonne stond opgesteld op de weg. Zij werden bewaakt door een paar ss soldaten . het was donker en opeens stond een oudere man voor me die me vertelde dat hij met de groep joodsche mensen uit Hongarijen was komen lopen en erg moe waren. Ik was overrompeld door het verhaal maar kon er verder niets mee omdat ik zelf ook in een gevaarlijke dwangpositie was. Ik heb wel even gedacht hoe kan ik die lui helpen maar een van de bewakers gaf me ondubbelzinnig te kennen dat ik moest verdwijnen. Ik hoorde hem tegen de man
die mij had aangesproken zeggen dat ze een plek zouden krijgen om te rusten.
Die ochtend hoorde ik van mensen uit de kazerne het bericht ,dat vreselijke gebeuren . Al die mensen die ik die nacht gezien had ,waren vermoord en in de bommentrechters begraven. De ss soldaten die ik er over aansprak waren erg gedeprimeerd maar durfden zich niet te opelijk uiten ,maar ik had me niet verbaasd als er een opstand onder hen had uitgebroken.Veel tijd kregen zij overigens niet omdat ze die avond vertrokken naar het front in hongarijen.
Vlak voordat die kazerne aan het eind van de oorlog ontruimt zou worden omdat de russen naderde. Heb ik op de plek waar die mensen begraven lagen ,rietenschuttingen gezien en ik hoorde dat gevangene alles opgroeven en dat die stoffelijke overschotten elders begraven zouden worden .De daders wilde
de sporen van hun misdaad uitwissen.Die daders waren duitsche ss onderofficeren en hoger. Zij zijn denk ik nooit voor hun misdaad gestraft.
Maar troost mij met de wetenschap dat zij door hun hoogste rechter hun straf niet kunnen ontkennen ,nog ontlopen.