Rusland - Duitsland

• Remko

Ik ben zeer geinteresseerd in de tweede wereldoorlog en met name de eerste 2 jaren van de inval van Duitsland in Rusland.

ik vind dat dat Duitsland nadat ze Rusland waren binnengevallen het eigenlijk niet beter hadden kunnen doen (militair gezien dan).

Wie deelt deze mening of kan mij inzichten verschaffen die het tegendeel bewijzen.

groeten,

Remko

• Tom

Als Duitsland het zo goed gedaan had, dan hadden ze moskou wel voor de winter van 41 ingenomen…

• Remco

Dat is niet gelukt enkel en alleen door externe factoren zoals modder en winter!

Ik weet niet of de verovering van Moskou al dan niet beslissend was geweest voor het verloop van de oorlog. De reserves van de Russen waren gewoonweg veel te groot.

• KP

Externe factoren zoals modder en winter zijn naar mijn mening geen geldig excuus voor de mislukte aanval op Rusland.

Hitler had beter rekening met deze omstandigheden kunnen houden door bijvoorbeeld zijn manschappen van geschikter materieel en kleding te voorzien. Door uitgebreider de mogelijkheden te onderzoeken en door te luisteren naar zijn generaals had Hitler het in Rusland heel wat beter kunnen doen, alleen had de Duitse aanval op Rusland dan vertraging opgelopen. Hitler stuurde nu op het laatst veel soldaten simpelweg de dood in.

Met Hitler als bevelhebber echter had het waarschijnlijk niet veel beter gekunt, deze man leed aan grootheidswaanzin en van tevoren moeten beseffen dat een aanval op Rusland zijn einde zou betekenen.

• Erik2

Grote fout was dat Hitler niet doorstootte naar Moskou maar in plaats daarvan zijn leger in 2e splitsten.

Maar ik weet er nog niet zoveel vanaf. Ik lees op dit moment het boek Veldtocht in Rusland, wie weet verschaft dit verder inzicht in de zaak.