Nederlandse ss

• Peter

Zijn er nog mensen die bij de Nederlandsche SS hebben gefunctioneerd

Of bij de NSB. En kunnen die mij eens vertellen wat zij daar allemaal deden

Met vriendelijke groet

Peter

• Erik2

Wat denk je nou?

Dat hier 80ers zitten te internetten?

Dat ook al zouden ze dat doen, dat ze er dan vooruit zouden komen als ze al bij zo een organisatie hebben gezeten?

Ik kan je wel het boek ‘FOUT’ aanraden, hierin ondermeer getuigenissen van oud-nsb-ers, kost ± 4 euro bij de slegte.

• Peter

Je weet nooit he, missch dat er bekende van die oudjes zitten te chatten, maar waar kan je dat boek halen?

En waarom zouden ze er niet vooruit willen komen? Ik heb hlemaal niets tegen de nsb.

• KP

Peter, je zegt dat je niks hebt tegen de NSB. Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt op mij een beetje raar over. Ik heb weinig respect voor NSB-ers, wat ze tijdens de oorlog gedaan hebben is niet echt iets om trots op te zijn.

• dean

nuo KP ze deden alleen wat ze dachten dat goed was ik kan het ze niet kwalelijk nemen sommige deden het alleen voor het eten als iemand in god geloofd is dat slecht ? ik weet het niet ik geloof er niet in en zal er ook nooit in gaan geloven

KP schreef:

>

> Peter, je zegt dat je niks hebt tegen de NSB. Misschien

> bedoel je het niet zo, maar het komt op mij een beetje raar

> over. Ik heb weinig respect voor NSB-ers, wat ze tijdens de

> oorlog gedaan hebben is niet echt iets om trots op te zijn.

• KP

Beste Dean,

Natuurlijk dachten ze dat ze deden wat goed was maar je kunt dit naar mijn mening niet gebruiken om het goed te praten.

De meeste NSB-ers wisten waar het Nazi-bewind voor stond en met name het deporteren van de Nederlandse Joden was toch iets waar NSB-ers mede-verantwoordelijk voor geweest zijn. Het volgen van een verkeerd regime is niet zomaar een kleine misstap; het heeft grote gevolgen gehad. Hitler, Himmler, Göring enz. deden trouwens ook wat ze dachten dat goed was, maar dat was het natuurlijk zeker niet.

Als je gelooft in God doe je mensen in principe geen kwaad toe, NSB-ers hebben mensen kwaad gedaan en daarom vind ik dat we het deze mensen best kwalijk kunnen nemen wat ze gedaan hebben.

Natuurlijk zal de ene NSB-er zich kwalijker gedragen hebben dan de ander.

dean schreef:

>

> nuo KP ze deden alleen wat ze dachten dat goed was ik kan het

> ze niet kwalelijk nemen sommige deden het alleen voor het

> eten als iemand in god geloofd is dat slecht ? ik weet het

> niet ik geloof er niet in en zal er ook nooit in gaan geloven

>

>

> KP schreef:

> >

> > Peter, je zegt dat je niks hebt tegen de NSB. Misschien

> > bedoel je het niet zo, maar het komt op mij een beetje raar

> > over. Ik heb weinig respect voor NSB-ers, wat ze tijdens de

> > oorlog gedaan hebben is niet echt iets om trots op te zijn.

• dean

ok maar niet iedereen wist dat het bestond er waren ook nsb-ers dei spioneerde enzo maarja aan de ene kant heb jij gelijk aan de andere kant jij !

• KP

Klopt, niet elke NSB-er zal slechte dingen hebben gedaan in de oorlog en enkelen zullen zich ook niet bewust zijn geweest van met welk kwaad ze zich verenigd hadden.

Ze stonden aan de kant van de vijand; dit is te vergeven, sommige dingen waar ze aan meegeholpen hebben in de oorlog zijn echter niet te vergeven.

• Mark

Nee dat lijkt mij ook niet nee

• dean

ok als ze echt mensen vermoorden enzo martelen aangeven enzo ok! dan niet maar de landwacht zou ik geen problemen mee hebben! zolnag hij maar niemand aangafo of zo

maar om op hetonderwerp terug te komen ik ken iemand die bij de hitlerjugend gezeten heeft hij heeft een site op internet gemaakt als je er wat aan hebt zet het dan hier neer dan geef ik het zijn adress

hij heeft er wel spijt van maar hij moest

misschien kan je er wat mee