Nazi-architectuur

• Erik2

Weet iemand of er een boek is verschenen over de architectuur en de bouwstijl e.d. van de nazi's?

Het schijnt dat er nog wel het een en ander bestaat wat door de nazi's werd gebouwd(ze bouwden er nogal op los, grotendeels is hun werk wel vernietigd), maar weet iemand wat er nog staat uit die tijd en waar?

Met vriendelijke groet.

• Dean

er waren toch ook plannen om een nieuw berlijn te maken ?\

www.hollandwar2.nl

• Erik2

Ja, daar heb ik ook wel eens wat over gehoord.

Maar, niemand weet schijnbaar meer van dit onderwerp of heeft boekentips?

• Dean

NEE DENK HET OOK NIET

ik heb op discovery wel eens wat gezien het zag er echt mooi uit maar wil er best meer over weten

mvg,Dean

www.hollandwar2.nl

• Hans

In de “erinnerungen” van Speer staat wel het een en ander. Over de supergrote koepel etc. Tevens kan ik de Rijkskanselarij editie van ‘40-’45 toen en nu aanbevelen. Erg mooie foto's daarvan en o ja, Nurnbergse sportplaats met “hitler”balkon is nog gewoon te bezoeken.

• Erik2

Ok. Dank U.

• Paul Stolk

In Neurenberg is nog wel het een en ander te vinden over nazi-architectuur. Het “zeppelinfeld” waar een aantal maal de partijdagen zijn gehouden met de bekende balkonscenes van Hitler is nog wel te bezoeken, maar is inmiddels overwoekerd door onkruid en gevuld met hockeyvelden en een skatebaan.

De architect van Hitler was Albert Speer. Hitler wilde, nadat hij enkele malen was afgewezen bij de kunstacademie, het liefst architect worden en bemoeide zich intensief met de bouwwerken van Speer. Het meeste dat de nazi's hebben gebouwd is inmiddels in grote staat van verval of door gebrek aan geld en mankracht niet meer afgebouwd. Een voorbeeld is het eerdergenoemde Zeppelinfeld. Het plan was om alles steen voor steen af te breken, maar omdat dat te duur werd laten ze alles verrotten.

Een plaats waar je ook veel kunt vinden is natuurlijk Berlijn. Probeer eens plattegronden van de stad uit de oorlog te vinden en die te vergelijken met de huidige plattegronden.

• Tijmen

Bij Berlijn heb je het voormalige Luftfahrtministerium (zit nu ministerie van buitenlandse zaken), en het olympisch stadion nog als overgebleven nazi-architectuur.