waffen ss

• harry

Ik ben 32 jaar lang een geallieerde geweest. Tot ik er achter kwam dat mijn vader bij de waffen ss heeft gediend. Kunt u mij vertellen bij welke kant ik nu hoor

• bert (webmaster)

Beste Harry,

Je vader zal destijds zijn redenen hebben gehad om deze keuze te maken. Het is voor ons nu moeilijk voor te stellen dat er veel mensen in Nederland waren die dachten zoals hij. De tijd heeft ze echter ongelijk gegeven. Gelukkig zijn er nu nog maar heel weinig personen die vinden dat de Duitsers hadden moeten winnen.

Het enige dat je nu nog kunt doen is proberen te begrijpen waarom je vader destijds voor de SS koos. Dat is echter niet hetzelfde als zijn mening overnemen. Het feit dat je vader bij de SS heeft gediend hoeft jouw mening niet te veranderen.

• rob

ieder leidt zijn eigen leven en maakt zijn eigen keuzes, toch worden wij beinvloed door onze ouders, hun opvattingen en hun regels.

Het feit dat jij in je leven een heel andere keuze hebt gemaakt dan je vader in zijn jeugd is te wijten aan de opvoeding die je hebt gehad ( ik neem aan dat je door je vader en moeder bnt opgevoed) hij heeft duidelijk de keuze vrij gelaten en je niet beinvloed.

rob ( vader nsb net geen ss in ck van duitsers gevangen geweest en later in kamp van nederland (45-46) Hij sprak teveel over die tijd maar zei te weinig)

• Dian

Beste Harry,

je hoort bij de kant waar je zelf bij wilt horen,wij kunnen ons niet in hun geest in die tijd inbeelden en iedereen zal wel zijn eigen rede gehad hebben.

Ik ken veel vlamingen die bij de SS waren,somige hebben spijt en andere niet

maar iedereen heeft zijn eigen overtuiging.