Wie heeft informatie over de dwangarbeiders die gedwongen werden voor de Organisation Todt te werken in het Ruhrgebied.
Met vriendelijke groet,
Roos
Ja, daar heb ik al gekeken en helaas is er niet al te veel over te vinden. Wel over de Organisation Todt maar niet in combinatie met dwangarbeid en metname over dwangarbeiders uit Nederland (die voor de organisatie werkte) in de omgeving van Hamm in het Ruhrgebied.
Dus iemand die informatie heeft of weet waar ik moet gaan zoeken, graag. De meeste toonaangevende boeken over dwangarbeid heb ik gelezen, maar over deze groep is er weinig geschreven.
Met vriendelijke groet
Beste Roos.
Lees net je berichtje en die is al zo oud dat ik niet weet of je dit nog leest.
Mijn opa was ook betrokken bij de OT, welliswaar in frankrijk maar toch…
Hoop dat je hier wat aan hebt: Door steeds heftiger wordende bombardementen op het Ruhrgebied liep de productiviteit ( lees wapenfabrieken ) steeds meer onder druk te staan.
Op 25 juni 1943 spraken Speer en Hitler af dat de OT deze herstelwerkzaamheden groot zou gaan aanpakken.
Hiervoor werd de “ einsatzgruppe Rhein-Ruhr” opgericht
Hier was natuurlijk veel personeel voor nodig dat voornamelijk in de bezette gebieden werkte en niet zozeer in Duitsland zelf.
Nederlanders werden ook ingezet..
14.000 man kwamen van de Einsatzgruppe West ( Westwall etc, NB: 14000 totaal , hoeveel Nederlanders er bij die 14000 zitten weet ik niet. )
20.000 Franse, Belgische en Nederlandse werkers die al voor de Wehrmacht bouwprojecten deden.
19.000 man, werkzaam bij duitse (bouw)bedrijven die actief waren in Belgie en Nederland.
Hoop dat je er wat aan hebt, Groeten Michel.
PS: zou graag wat meer weten over de OT enzo aangezien zoals gezegd, mijn opa ook voor hen gewerkt heeft en ik sinds kort bezig ben een boek over zijn belevenissen te schrijven.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?