Operatie's

• Rick

Welke gevolgen had d-day voor de Duitsers/geallieerden?

Welke gevolgen had operatie barbarossa voor de Duitsers/geallieerden?

Welke gevolgen had operatie market garden voor de Duitsers/geallieerden?

Welke gevolgen had het ardennen offensief voor de Duitsers/geallieerden?

Zijn dit ongeveer de belangrijkste operatie's in de tweede wereldoorlog?

en weet u nog een aantal goede site voor de verdere uitwerking van mijn vragen?

Alsvast hartelijk bedankt

Vriendelijke Groet, rick

• Kevin

D-Day was het begin van de geallieerde invasie. Door het slagen van deze operatie konden de geallieerden Europa binnenvallen en was de oorlog echt begonnen.

Market Garden was een mislukking voor de geallieerden en het voordeel van de Duitsers was dat de geallieerden via deze weg Duitsland nog niet binnen konden trekken.

Het Ardennenoffensief was de laatste mogelijkheid van de duitsers om de oorlog te winnen. De geallieerden hadden door het winnen van deze veldslag vrij baan richting Duitsland.

D-Day en het Ardennenoffensief zijn naar mijn mening voor de bevrijding van Europa de belangrijkste operaties geweest, er waren echter nog veel meer militaire operaties over de gehele wereld verspreid.

Goede sites kun je genoeg vinden op de startpagina.

• Michel

en de slagen om leningrad en stalingrad dan???

• Kevin

Waren inderdaad ook belangrijk ja, ik bedoelde meer de belangrijke operaties in West Europa. Dit heb ik echter niet duidelijk in mijn reactie gezet.

• Cor

Kevin heeft gelijk. De slag om Leningrad en Stalingrad luiden min of meer de naderende ineenstorting/vernietiging van het Duitse leger aan het Oostfront in maar waren desalniettemin van groot strategisch belang voor de situatie in West-Europa. Na de nederlaag van Stalingrad heeft bij Koersk(of Kursk) ook nog een gigantische tankslag tussen de Duitse en Sovjet legers plaatsgevonden. Deze werd uiteindelijk door de Sovjets gewonnen. In de winter van ´44 onstond in en om Budapest(Hongarije) eenzelfde situatie als in Stalingrad. Duitse, voornamelijk SS-panzer divisies, werden daar ingesloten en uiteindelijk verpletterd.

• Louie

Market-Garden was in zoverre een mislukking dat ze de brug bij Arnhem niet konden krijgen maar de rest van de operatie was wel degelijk gelukt want men heeft het altijd over de slag van Arnhem maar het was gewoon de slag om Oosterbeek (Hotel Hartenstein) en wat de Amerikanen hebben gedaan zoals de massale luchtlandingen van het 101ste (Screaming Eagles) bij Son en Eerde en van het 82ste (All American exept one) bij Overasselt wordt eigenlijk meestal niet over gerept, want door hun doen was een stuk van de corridor weldegelijk bevrijd.Lees maar eens de boeken van het 101ste en van het 82ste.Groet Louie.