WOII vragen

• Katharina van den Hoogeband

1. Hoeveel Joden waren er voor WOII in Nederland?

2. Hoeveel Nederlandse Joden hebben WOII overleefd?

3. Hoeveel procent heeft de oorlog overleefd?

4. In andere door Hitler bezette landen was het percentage Joden dat de oorlog overleefde hoger, hoe komt dat?

graag reactie naar email : kruizecerise@hotmail.com

• Kevin

1. 160.000

2. 30.000

3. Reken maar uit

4. Vermoedelijk omdat de Joden in deze lande sneller weggevlucht zijn naar andere landen, vanuit Duitsland vluchtten er bijvoorbeeld ook Joden naar Nederland.

De antwoorden op vraag 1, 2 en 3 had je trouwens binnen een minuut kunnen vinden via een zoekprogramma, als je wat uitgebreider zoekt vind je misschien ook een antwoord op vraag 4, hier ben ik niet helemaal zeker van.

Succes

• Erik2

Dan had je binnen een minuut wel de verkeerde antwoorden gekregen. Hier de goede antwoorden:

1: ca. 140.000

2: ca. 40.000

3: ca. 25%-30%

Het antwoord op vraag 4: Nederland werd geheel omsloten door het Duitse rijk. Vluchten was dus geen optie. Veel Nederlanders waren gezagsgetrouw en deden keurig wat hun werd opgedragen. Het registreren van de joden was in Nederland dan ook in een mum van tijd gebeurd. Behalve deze eerste twee mogelijke oorzaken heeft waarschijnlijk nog meer invloed gehad dat Nederland in tegenstelling tot de meeste andere bezette landen een burgerlijk(i.p.v. militair ) bestuur had gekregen. Nederland kreeg daardoor te maken met fanatieke organisaties(ss, gestapo) die belast waren met de jodenvervolging. In de landen met militair bestuur hadden de meeste wehrmacht-officieren niet veel trek om hun energie in het oppakken van joden te steken.

• Kevin

Voor de Duitse bezetting waren er in Nederland volgens mij 160.000 Joden, inclusief 20.000 Joodse vluchtelingen. Het antwoord van Erik2 daar zul je dus meer aan hebben, dit aantal geeft alleen de hoeveelheid Nederlandse Joden weer.

Of het aantal overlevenden nou 30.000 is of 40.000 dat kan ik nog niet bevestigen. Het is erg lastig dat verschillende bronnen elkaar tegen spreken, met name op internet is het moeilijk te bepalen of een bron betrouwbaar is ja of nee, met boeken is dit gemakkelijker.

• marcella

weet je het al??

Als je het weet wil je dan een e-mail sturen…ik ben namelijk bezig met een werkstuk over anne frank!!

groetjes