bombardementen

• p.hendriks

ik ben op zoek naar informatie over een bombardement op hees bij nijmegen

op 14 juni 1943

• Kevin

Bedoelt u hiermee de vergissingsbombardementen die uitgevoerd zijn door de geallieerden op Nijmegen en omgeving?

Over dit onderwerp zou ik u wel informatie kunnen geven.

• p.hendriks

mijn moeder is op 14-06 1943 geboren en mijn oma (haar moeder dus) vertelde later dat er tijdens de bevalling, een bom gevallen is op Hees,bij nijmegen.

Ik heb hierover informatie gezocht maar, heb nergens iets kunnen vinden, we weten dus ook niet of het om een vergissings bombardement gaat.

Alle informatie over de datum 14-06-1943 en over hees bij nijmegen is dus welkom.

• Jeroen Koppes

Het bombardement waar Kevin het overheeft is het redelijk bekende vergissingsbombardement op Nijmegen op 22 februari 1944. De beste manier om dit uit te zoeken is om naar de plaatselijke bibliotheek te stappen en daar te vragen naar een boekje dat bijvoorbeeld, ‘Hees in de Tweede Wereldoorlog’ of iets dergelijks heet. Daarnaast kun je ook eens in het plaatselijke of regionale archief kijken/vragen.

Jeroen Koppes

• Herman

even met Google zoeken op “bombardement Nijmegen” levert heel wat sites op…maar dat heeft u wellicht al geprobeerd…?? zoniet, even proberen…

Grt.

Herman.

• Bert (webmaster)

In het standaardwerk “En nooit was het stil (kroniek van een luchtoorlog)” van G.J. Zwanenburg worden alle beschietingen en bombardementen van Nederland beschreven.

Over de gemeente Heesch (onder Oss) in 1943 wordt slechts gemeld dat hier op 15/16 mei 1943 door Engelse Mosquito's een trein werd beschoten. De locomotief werd beschadigd.

Vanaf eind 1944 hadden de Britten in Heesch een RAF-vliegveldje dat enkele malen door de Duitsers werd aangevallen. Dit valt echter - qua tijd - buiten de vraag.

Het gemeentearchief van Heesch heeft mogelijk meer informatie?

• Bert (webmaster)

Recent verscheen een boek dat mogelijk meer informatie bevat over deze regio:

W.F.J. Boeijen: Vliegen en vechten bij de Maas 1940-1945 - Oorlogsgeschiedenis op de grens van Noord-Brabant en Gelderland. Uitgeverij Van Gruting. ISBN 9075879199