Afschuw...

• Herman

Ik ben zelf van na de oorlog.

En met een groeiende interesse in diezelfde oorlog…

Dan ga je zoeken op Internet. Dan krijg je ook te maken met sites waar gedetailleerde informatie te vinden is over de concentratiekampen….

Het is goed dat het allemaal openbaar is….

Maar, als ik sommige dingen lees en afschuwlijke foto's zie, dan,…..ja, dan zou ik niet willen behoren tot de homo sapiens…….de soort die wordt beschouwd als de meest geslaagde levensvorm hier op aarde….??

Ik kan niet anders dan concluderen, dat de mens de meest mislukte verschijningsvorm van leven is, die hier ooit heeft rondgelopen…

Tja, tis nogal geemotioneerd, maar het moest er even uit…

Grt.

Herman.

• Kevin

Herman schreef:

>> Ik kan niet anders dan concluderen, dat de mens de meest

> mislukte verschijningsvorm van leven is, die hier ooit heeft

> rondgelopen…

Besef dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog ook een heleboel goede mensen geleeft hebben. Er waren vele mensen die opkwamen voor vervolgde medeburgers, mensen die met gevaar voor eigen leven vochten voor de vrijheid van anderen, mensen die verzet pleegden tegen de Nazi's en mensen die het Nazi-bewind openlijk afkeurden.

Oorlog kan goede dingen in sommige mensen naar boven halen, helaas haalt het bij vele anderen ook slechte dingen naar boven.

• velus

De vernietegingsdrang is de mens aangeboren.

Je zou kunnen zeggen dat de mens een weinig begaafd en van nature moordzuchtig dier is.

Velus

• Leendert

Um, de mens heeft OOK de kennis om veel goede dingen te dingen. Denk eens aan al de medicijnen die ontwikkeld zijn. Of aan al die ontdekkingen in het heelal enz enz Je kan ze zelf ook wel verzinnen. Maar ik ben er ook mee eens dat de mens gruweldade kan begaan.

• Erik2

Tja, het is je nu niet mee voor te stellen. Het ergste is dat mensen het(de Holocaust) nog altijd ontkennen of juist goedkeuren en dat antisemitisme weer toeneemt.

• caro

ben helemaal mee eens met dat de mens een beetje super mislukt is…

Naja Tijgers etc moorden er ook lekker oplos etc…

Ik moet zeggen dat de mens wel de grootste bewustzijn op aarde heeft dus je kan nie zeggen dat we dom zijn…

Ben ook mee eens dat antisemitisme niet mag toenemen enne holocaust ontkennen is helemaal gemeen…

xxx Caroline

• maarten ureel

misschien wist je dit niet : de meeste gewone Duitsers wisten niet wat er met de Joden gebeurde (ze dachten dat de Joden te werk gesteld werden , en goed te eten kregen) , het is hierdoor dat er ook maar weinig mensen iets ondernamen tegen de Nazi's. Als het meer bekent was op dat moment zouden er natuurlijk wel meer mensen zich bekommert hebben om de Joden.

ook niet te vergeten dat als je kritiek uitte dat je dan heel veel kans had om ook in een kamp te recht te komen ….

• caroline

Hoi!

Naja t zal best dat de meeste Duitsers er niets van wisten maar ach veel hebben het na de oorlog ook ontkent hoor… Ze zeiden zelfs dat t niet waar was na foto's te hebben gezien etc.. dat kan echt niet vind ik.

Ik ben eigenlijk niet eens met het feit dat de mens mislukt is… naar mijn mening is 90% wel goed ;)

Ook zijn er idd veel mensen die ontzettend goed waren in de oorlog, daar heb ik ook enorme bewondering voor!!!!!

• F.J.J. de Gooijer

Nu is het gedrag van ontkenning doorgedrongen tot een groot deel van de Westerse Wereld. In Soedan sterven nu al duizenden mensen van de honger, die veroorzaakt wordt door de Soedanese regering. Iedereen kijkt nu ook een andere kant uit. Wij kunnen straks tegen onze kleinkinderen zeggen: “Wir haben es nicht gewuszt.” Wij hebben het niet geweten.

Wij zijn nu gelijk aan die Duitsers van 1939/1945.

“Gaat U rustig slapen met een schoon geweten ! ”

Frans