Terugbetaling dwangarbeiders

• Ruud

Hallo,

heeft iemand recent een afwijzing gehad inzake de betaling aan dwangarbeiders tijdens WOII?

De opa van mijn vrouw heeft die afwijzing inmiddels gekregen zonder verdere opgave van reden. Dit ondanks het feit dat hij lange tijd heeft vastgezeten in een werkkamp diep in Duitsland.\

Wij willen graag weten welke stappen we nu nog kunnen nemen.

alvast bedankt.

Ruud

• bert (webmaster)

Ruud,

Voor zover ik weet staat de Duitse regeling (uitgevoerd door IOM) waarover je schrijft, open voor bezwaar.

Ik weet niet waar de opa van je vrouw heeft gezeten. De regeling voorziet alleen in een uitbetaling aan diegenen die onder extra zware omstandigheden hebben moeten werken. In de praktijk wordt dit vaak vertaald naar het verblijf in een Arbeitserziehungslager (AEL). Mogelijk dat de IOM-site meer informatie geeft op dit punt. Zie verder: http://dwangarbeid.startpagina.nl

Mocht de opa van je vrouw blijvend ontevreden zijn over de afloop, kan hij zich altijd nog wenden tot de Stichting 1940-1945, de Pensioen- en Uitkeringsraad (in geval van lichamelijke of psychische klachten) en het Ministerie van VWS.

• bert (webmaster)

Ruud,

Nog een PS.

Dat ‘zonder opgaaf van reden’ verbaast mij. Ofwel het IOM vindt zijn verhaal onvoldoende, ofwel het kon niet worden geverifieerd. In het laatste geval is er misschien nog iets aan te doen door extra historisch onderzoek.

Ik zou in ieder geval een bezwaar indienen en vragen naar de reden van afwijzing.

Kijk ook even op de site van Chris Sengers, destijds weggevoerd uit Rotterdam en nu woonachtig in Australie:

http://www.sengers-au.com/Portal/main/modules.php?name=germany

• Lynn

Mijn vader is dwangarbeider geweest in Gera( voormalig Oost-Duitsland). Hij heeft de afwijzing ook binnen. Ik ben samen met hem heel wat uurtjes bezig geweest alles goed in te vullen. Ik begrijp er uit dat het komt omdat hij een “salaris” heeft gekregen hiervoor. Als je lichamelijke gebreken hebt is dit ook vaak niet voldoende. Het antwoord is dan dat je niet kunt bewijzen dat het door de oorlog komt.