jaren dertig

• Laura ;-)

hoe was de jodenvervolging in de jaren dertig,eigenlijk?

hierbij bedoel ik;hoe begon het,waarom werd daar niets aan gedaan en waarom liep het uit de hand?

greetzzzzzzzz

Laura

• maryke

Laura ;-) schreef:

>

> hoe was de jodenvervolging in de jaren dertig,eigenlijk?

> hierbij bedoel ik;hoe begon het,waarom werd daar niets aan

> gedaan en waarom liep het uit de hand?

>

> greetzzzzzzzz

> Laura

dat weet niemand

• Kevin

“Dat weet niemand” vind ik een beetje kortzichtig. Misschien heb je wat aan de volgende links:

http://www.xs4all.nl/~nbk/kristalnacht.html

http://www.historyplace.com/worldwar2/holocaust/timeline.html (Engels)

http://www.geschiedenis.com/wo2/artikel/jodenvervolging.htm

Heb je nog vragen, stel ze dan gerust!

• Moonlampje

Volgens mij is het gekomen omdat er een economische crisis was. mensen verloren hun baan en hadden steeds minder geld. toen was daar een of andere engerd die Hitler heette, en die in de regering kwam. hij beloofde allemaal goede dingen, genoeg werk voor iedereen en dat soort dingen. maar deze hitler had een afkeer van alles wat er niet arisch uitzag (joden, gehandicapten, zigeuners e.d) dus daar wilde hij vanaf, dus kwam er het Jodenvraagstuk. joden mochten langzamerhand steeds meer dingen niet en uiteindelijk kwamen er heel veel in concentratiekampen terecht.

zo is het als het goed is ongeveer gegaan, als ik het fout heb dan hoor ik daar graag over.

Moonlampje

• Saskia

In de jaren dertig begon de jodenboycot in Duitsland en werden de joden al vogelvrij verklaard. In 1935 volgden de Neurenberger Rassenwetten.

In de Kristallnacht in 1938 werden joden mishandeld en vermoord en werden joodse bezittingen vernield en synagoges in brand gestoken.

Antisemitisme en het vernederen van joden behoorde in de jaren dertijg tot een algemeen beeld in de Duitse samenleving.

groeten Saskia

• remco

Klein puntje,

Het was niet zo dat Hitler alle zigeunerstammen wilde vernietigen. Twee werden uitgezonderd omdat zij van origine van Arische afkomst heetten te zijn, de namen van beide stammen moet ik helaas schuldig blijven. Ik weet weinig hoe het hen vergaan is, volgens mij werden ze veelvuldig bestudeert door SS-instanties (Ahnenerbe meen ik).

Over het algemeen kan je inderdaad zeggen dat:

jaren '30 armoede (beurskrach)—>werkeloosheid, onvrede (over economie en democratie)—> hang naar anti-democratie/fascisme, zoek naar een zondebok en een charismatisch leider—> Hitler (fascistisch, charismatisch en levert een populaire zondebok).

Groeten Remco

• Erik2

Anti-semitisme was jaren 20/30 in heel (,maar vooral oost-)Europa aan de orde van de dag. In Oost-Europa vonden regelmatig onlusten plaats waarbij joden werden vermoord. Je zou denken dat men geleerd heeft van het verleden, maar helaas neemt het anti-semitisme de laatste jaren weer toe.

• F.J.J. de Gooijer

In het Keizerlijke Rusland van de Tsaar waren vooral in de 19e en begin 20e eeuw jodenvervolgingen. Deze feiten stonden ook reeds in Nederlandse kranten uit het einde van de 19e eeuw.

Frans