Duikbootoorlog

• Erik2

Korea, Vietnam, Afghanistan waren de warme momenten van de koude oorlog. Tijdens de Cuba-crisis werdt het zelfs even heet.

En tijdens WO1 en WO2 ging het in grote lijnen wel is waar om dezelfde landen, maar (je zei het al) de samenstelling van de bondgenootschappen was anders. Het draaide nu ook om het fascisme en het communisme. Veel landen hadden tijdens het interbellum grote politieke veranderingen meegemaakt.

• Erik2

Waar slaat deze reactie op?

Nederland rijk? Hadden ze zich zo snel herstelt van de crisis in de jaren '30.

Humanitaire hulp was toendertijd trouwens niet zo geregeld als tegenwoordig.

• F.J.J. de Gooijer

Beste Erik2,

Nederland was voor 1940 een zeer rijk land, evenals het Britse Rijk. Het geld zat alleen bij een zeer kleine groep, die het geld vasthield tijdens de crisis. Die harde gulden van Colijn was slecht voor de grote massa Nederlanders, maar een buitenkansje voor de rijken. Nederland behoorde met zijn enorme kolonien tot de middelgrote landen. Als iemand geld had, dan investeerde die dat niet binnen zijn ‘vaderland’, maar in Indonesie. — Wat Finland betreft: Nederland stuurde maar 1 ambulance, dus geen echt Rode Kruis Team. (zoals ik verkeerd vermeldde.)

Jammer dat dit geen normale discussie is, we dwalen (ik ook) af.

hartelijke groeten,

Frans

• F.J.J. de Gooijer

Beste Erik2,

Wat je bedoeld snap ik niet. Ik had je liever een persoonlijk antwoord gegeven, maar ik ken je e-mail adres niet.

Hopelijk wordt Re: Duikbootoorlog niet eindeloos. Start liever dan een ander onderwerp. Het is zonde van de tijd en moeite.

hartelijke groeten,

Frans