Wie kan mij vertellen.....

• D. Busman

Wie kan mij vertellen wanneer er in Nederland voor het laatst met voedselbonnen “betaald” moest worden.

Ik ben bezig met een Essay(“werkstuk”) over de distributie van voedsel en het verloop van het gebruik van de voedselbonnen.

- Is er een algemeen/nationaal “einde” aan het gebruik van de voedselbonnen geweest?

- Vanaf welke periode kon men “gewoon weer naar de winkel gaan” om voedsel te kopen?

- Is er een groot tijdsverschil tussen het einde van het gebruik van de voedselbonnen in de verschillende provincies/gebieden binnen Nederland?

Ik heb het hele Internet en verscheidene archieven afgestruind maar er is erg veel onduidelijkheid en dus erg weinig informatie hierover te vinden.

Misschien dat er mensen zijn die mijn vraagtekens hierover kunnen laten verdwijnen……

Met Vriendelijke Groeten,

Dirk Busman

• F.J.J. de Gooijer

Wanneer de laatste bonnen zijn afgeschaft weet ik niet. Wel heb ik een boekje met de titel: DAGBOEK VAN EEN NAARDER 1940-1945. (uitgave Stadsarchief Naarden 1995) In dat dagboekje staan een aantal data waarop bepaalde zaken ‘op de bon gingen’. Uiteraard is het afschaffen van de distributiebonnen te vinden in de na-oorlogse kranten. (in streekarchieven) Om met Cruijff te spreken: “ Ieder nadeel heeft ook een voordeel” : de na-oorlogse kranten waren zeer klein en zeer dun. Het afschaffen van distributiebonnen zal zeker duidelijk zijn aangegeven. Dat was GOED en BELANGRIJK nieuws.

Frans

http://gooijer.nl.jouwpagina.nl

• F.J.J. de Gooijer

Heb je al gezocht op de site DISTRIBUTIE ‘39 - ’45 ? Zoeken kan ook op het woord: voedseldistributie …. enz.

Frans