geweer 2e wereldoorlog

• ian

hallo.ik heb een vraagje.

ik ben op zoek naar hoe een geweer heet die in de 2e wereldoorlog werd gebruikt door de amerikanen.

het is een wapen van ongeveer een meter.

het heeft een houte achterkant en boven kan je het magazijn instoppen.het maggazijn heeft volgens mij 6 kogels en dat kan je op een ijzer staafje schuiven en die moet je er dan boven in het geweer stoppen.

het is geen machinegeweer.als de kogels op zijn springt staafje eruit en geeft het zo'n ijzer klikje.dit geweer gebruiken ze ook in band of brothers.hopelijk kan iemand mij helpen.alvast bedankt.

groetjes ian

• Henri

Ik denk dat je de M1 Garand bedoelt.

• ian

he bedankt henri.dat is hem inderdaad.ik dacht eerst dat het de lee-enfield was.omdat hij erop lijkt maar nu weet ik dat het de M1 Garand is.bedankt.

groetjesHenri schreef:

• michiel

volgens mij is de lee- enfield ook nog eens een engels wapen en er in twee uitvoeringen die voor jan met de pet en die voor de sniper. Maar als ik het mis heb dan………..sorry.

groetjes michiel.

• Henri

De Lee-Enfield werd in de US of A onder licensie geproduceerd. Dus helemaal niet zo gek om te denken dat het een Amerikaans wapen betrof. Of Amerikaanse eenheden 'm ook gebruikten weet ik niet.

• Leendert

zeker weten de M1 Garand. Er kunnen 8 kogels in het magazijn en hij zegt *ping* als de kogels op zijn.

• maarten

jah ben ik totaal mee eens duidelijk de M1

ik zoek dat wapen eigenlijk ook :D zou daar zo graag eens mee willen schieten Leendert schreef:

>

• david

gaan daar niet maar 4patronen in

ikheb nog wat magazijjnen van m1grand thuis liggen (opgegraven) en stil sharp

• david

gaan daar niet 4patronen in want dan heb ik ze nog wel thuis liggen de patronen dan

david schreef:

>

> gaan daar niet maar 4patronen in

> ikheb nog wat magazijjnen van m1grand thuis liggen

> (opgegraven) en stil sharp

• F.J.J. de Gooijer

Hallo David,

Naar ik aannneem kun je alle gegevens over het geweer Garand M 1 vinden op het internet. Mocht dat niet zo zijn, vraag het dan aan je opa. Misschien heeft hij nog het 'HANDBOEK voor de DIENSTPLICHTIGE ONDEROFFICIER van 6 juli 1960. Het zal nu wel geen dienstgeheim meer zijn. Kijk eens op bladzijde XIX-7 t/m XIX- 11 (figuren 4 t/m 6.- plaatjes) De LeeEnfield Nr4 staat op blz. XIX-11 t/m XIX-15. De Karabijn .30-in M1 wordt besproken op XIX-15 t/m XIX-19. — Het zijn zeer ouderwetse geweren, misschien heeft het leger daarom de bladzijden met romeinse cijfers genummerd.

Na de velddienst (in het zand) was het een heel karwei om de trekkergroep weer schoon te krijgen. Handige jongens lieten die trekkergroep daarom in de kazerne achter. Er kon dan niet met losse flodders geschoten worden.

Jullie boffen maar, nu de dienstplicht is afgeschaft. Net als in de USA mogen ‘jongens zonder toekomst’ het vuile werk opknappen. We zijn weer terug bij ‘voor’ 1890, ook toen ging niemand in het leger die het kon betalen. Ze kochten gewoon een plaatsvervanger.

groeten,

Frans