Bevrijdingsfeesten in Leopoldsburg

• Liesbeth De Winter

Wie aan Leopldsburg denkt meteen aan het leger. Van bij haar ontstaan tot vandaag de dag is Leopoldsburg één van de grootste garnizoensteden van ons land. Als je iets over het leger vroeger en nu wil te weten komen is dit absoluut de ?place to be?. In september 2004 is de gemeente 60 jaar bevrijd, dit wordt dan ook uitgebreid gevierd. Op 10 en 11 september 2004 hebben de bevrijdingsfeesten plaats, een spektakel dat niet snel zal vergeten worden. De gemeente biedt op deze dagen een uitgebreid programma aan waarin iedereen wel iets naar zijn gading kan terug vinden.

De bevrijdingsfeesten worden in nauwe samenwerking met de 1 Mec Brigade georganiseerd. De naamdragers van de Brigade Piron spelen hierin een belangrijke rol evenals de oud-strijders die onze regionen bevrijdden. Maar 10 en 11 september beteken in de eerste plaats feest! Laat je volledig onder dompelen in de sfeer van de jaren 40 op de tonen van big bands à la Glenn

Miller. Bovendien zijn bijna alle activiteiten gratis.

meer info op www.bevrijdingsfeesten.be

• Zanen François

Mag ik hopen dat bij deze viering de Engelse Vlag hoog zal wapperen tussen andere vlaggen,aangezien de Engelsen, samen

met de Brigade Piron Leopoldsburg bevrijd hebben in 1944! Ere wie ere toekomt dacht ik .

Vijf jaar geleden had ik Engels bezoek, en bij die viering toen ontbrak de Union Jack en voelde ik mij beschaamd….,

Zanen Francois.