Het moet me even van het hart, vanmiddag zag ik op Discovery Channel een documentaire over Hitler (van Guido Knopp).
Wat een weerzinwekkende figuur was deze man toch, onvoorstelbaar dat zo'n verderfelijk iemand zoveel macht heeft kunnen krijgen, dat zoveel mensen blindelings achter hem aan hebben gelopen en zijn uiterst misdadige ideeën en bevelen over andere mensen zoals met name de Joden klakkeloos hebben uitgevoerd.
Verder kwam naar voren hoe armzalig en pover deze persoon in de omgang met andere mensen en in z'n privéleven eigenlijk was en dat het kwaad wat hij anderen berokkende ook hemzelf aantastte; diverse mensen die hem in zijn laatste jaren van nabij hadden meegemaakt getuigden dat hij zowel lichamelijk als geestelijk hoe langer hoe meer aftakelde totdat hij min of meer een ‘levend lijk’ was geworden.
Het is beschamend dat noch de Duitsers zelf noch de rest van Europa tijdig deze dictator een halt hebben kunnen of beter gezegd hebben willen toeroepen. Politici als Winston Chuchill waarschuwden wel van meet af aan maar naar hen werd pas echt geluisterd toen de oorlog al was begonnen.
Het allerergst is wel wat hij de Joden heeft aangedaan, daar zijn geen woorden voor te vinden voor de verschrikkingen die hij over deze mensen heeft doen komen.
Het zijn zaken die ik wel reeds wist maar als je zo'n documentaire met allerlei archiefbeelden opnieuw ziet dan word je er weer eens even bij bepaald.
Hitler wilde niet worden geconfronteerd met het leed wat hij aanrichtte, toen hij door een zekere mevrouw Von Schirach erop werd gewezen wat hij de Nederlandse bevolking en dan vooral de Joden alhier aandeed en dat de Duitse officieren er ontzet over waren en de Duitse soldaten zich erover schaamden, deed hij dat af als ‘sentimenteel gedoe’.
Hitler mag dan hebben gemeend het aardse gerecht te hebben kunnen ontlopen door zichzelf van het leven te beroven, het hemelse gerecht zal hij zeer zeker niet kunnen ontgaan!