Hitler, het vleesgeworden kwaad

• Patrick

Het moet me even van het hart, vanmiddag zag ik op Discovery Channel een documentaire over Hitler (van Guido Knopp).

Wat een weerzinwekkende figuur was deze man toch, onvoorstelbaar dat zo'n verderfelijk iemand zoveel macht heeft kunnen krijgen, dat zoveel mensen blindelings achter hem aan hebben gelopen en zijn uiterst misdadige ideeën en bevelen over andere mensen zoals met name de Joden klakkeloos hebben uitgevoerd.

Verder kwam naar voren hoe armzalig en pover deze persoon in de omgang met andere mensen en in z'n privéleven eigenlijk was en dat het kwaad wat hij anderen berokkende ook hemzelf aantastte; diverse mensen die hem in zijn laatste jaren van nabij hadden meegemaakt getuigden dat hij zowel lichamelijk als geestelijk hoe langer hoe meer aftakelde totdat hij min of meer een ‘levend lijk’ was geworden.

Het is beschamend dat noch de Duitsers zelf noch de rest van Europa tijdig deze dictator een halt hebben kunnen of beter gezegd hebben willen toeroepen. Politici als Winston Chuchill waarschuwden wel van meet af aan maar naar hen werd pas echt geluisterd toen de oorlog al was begonnen.

Het allerergst is wel wat hij de Joden heeft aangedaan, daar zijn geen woorden voor te vinden voor de verschrikkingen die hij over deze mensen heeft doen komen.

Het zijn zaken die ik wel reeds wist maar als je zo'n documentaire met allerlei archiefbeelden opnieuw ziet dan word je er weer eens even bij bepaald.

Hitler wilde niet worden geconfronteerd met het leed wat hij aanrichtte, toen hij door een zekere mevrouw Von Schirach erop werd gewezen wat hij de Nederlandse bevolking en dan vooral de Joden alhier aandeed en dat de Duitse officieren er ontzet over waren en de Duitse soldaten zich erover schaamden, deed hij dat af als ‘sentimenteel gedoe’.

Hitler mag dan hebben gemeend het aardse gerecht te hebben kunnen ontlopen door zichzelf van het leven te beroven, het hemelse gerecht zal hij zeer zeker niet kunnen ontgaan!

• F.J.J. de Gooijer

Alles wat u over Hitler schreef is uiteraard waar en dat kan niet vaak genoeg worden getoond. Wat zou de mensheid toch gelukkig zijn, als met Hitler en zijn misdadige regiem al het kwaad uit de wereld was verdwenen. De Duitsers zeggen: “Wir haben es nicht gewusst!” . Naar ik meen kunnen wij (ook ik) later eveneens NIET zeggen “We hebben het niet geweten!” . Via de TV zien we dagelijks beelden die vergelijkbaar zijn met de verschrikkingen van de WO II. Wij leven in weelde en wij doen helemaal NIETS om een einde te maken aan die verschrikkingen. Sinds het einde van WO II zijn er miljoenen mensen afgemaakt, terwijl wij uit een luie stoel toekeken. Het is geweldig dat sommige mensen zich tijdens WO II durfden inzetten voor vervolgden. Waar blijven de helden die nu ter plaatse het geweld een halt gaan toeroepen. Waar blijven de documentaires die de oorlogsbeelden van WO II samen met de verschrikkingen van nu tonen. Als het van de reclame TV zenders af hangt, dan krijgen we die nooit te zien.

De meeste oorlogen zijn gewoon af te kopen en het kost heel wat minder dan we nu aan de wapenindustrie betalen. Schaf die rare plannen van de ruimtevaart af en probeer van woestijnen vruchtbare en leefbare gebieden te maken. Zet samen de luxe auto's eens een paar weken stil en boek geen vliegvakantie. De oliemarkt in Wallstreet stort dan in en een oorlog om de olie is dan niet meer nodig.

Frans

• Patrick

Dat we sinds WO II niets hebben gedaan om oorlogen te voorkomen of te beëindigen bestrijd ik.

• Kevin

F.J.J. de Gooijer, ik ben het totaal niet eens met de kromme vergelijking die u maakt. U vergelijkt de holocaust en de ellende van WO II met de problematiek van vandaag en daar slaat u in mijn ogen de plan mis.

Natuurlijk is er tegenwoordig ook nog veel ellende en zijn er nog steeds veel conflicten en inderdaad wordt daar niet altijd wat aan gedaan, maar dit valt niet te vergelijken met de Holocaust en de ellende van WO II.

Verder zijn er tegenwoordig (en ook tijdens WO II) wel helden die hier iets aan willen doen. Denk bijvoorbeeld aan de diverse humanitaire operaties van het Nederlandse leger, denk aan organisaties als artsen zonder grenzen en denk aan de vele mensen die op eigen houtje hier iets aan willen doen. Ik ontken niet dat deze hulp niet voldoende is.

• F.J.J. de Gooijer

Het is treurig gesteld met het lange termijn denken. Veel mensen hebben nooit gehoord van de 20 miljoen slachtoffers van Stalin in VOLLE vredestijd van 1920 -1941. Japan moordde vanaf de jaren dertig in China (op enorme schaal) . Daarna zijn er na 1945 nog een aantal gewelddadige regiems geweest. Nooit gehoord van Biafra, Cambodia, Korea, Vietnam? Vergeet ook Mao niet.! En nu weer die oorlog om de olie. Dat uitmoorden van mensen is toch geen wedstrijd? Gaat het om een optelsom?

Wanneer komen al die vergeten moordpartijen nooit op de TV? Nu lijkt het alsof er na 1945 geen oorlogsmisdaden meer zijn gepleegd. Of komt het omdat de slachtoffers niet stierven in West Europa en de USA?

Oorlogen zijn te voorkomen, het kost alleen een beetje geld. Mensen die in weelde leven zullen nooit oorlog voeren. Mensen die niets te verliezen hebben, die kunnen (in sommige gevallen) gevaarlijk worden.

Ik heb zelf in mijn jeugd Duitse misdaden meegemaakt. Uit mijn huidige huis zijn een hoogbejaarde Joodse mevrouw en haar neef in 1943 op ‘transport gesteld’. Die oude dame is op een open vrachtwagen naar het concentratiekamp Vught ‘vervoert’. Waarschijnlijk is ze al onderweg overleden, want ze is in Vught als ‘overleden’ opgegeven. Haar neef is vanaf Vught direct naar een vernietigingslager ‘getransporteerd’. - Met eigen ogen heb ik op 24-10-1944 de zwaargewapende Hermann Goering eenheid ons stadje zien binnenkomen. Bij de grote razzia werden van de ca. 2000 inwoners (wonend binnen de vestingwallen) er 500 jongens en mannen meegenomen. (Dat is buiten het aantal 19-24 jarigen die al in Duitsland ‘te werk waren gesteld’) Bovendien zijn in ons stadje mensen openlijk op straat doodgeschoten. ————

In IRAK schiet men nu ook mensen op straat dood. En in IRAK worden de huizen op dezelfde manier door soldaten ‘bezocht’ als op 24 oktober 1944 de Hermann Goering smeerlappen deden. Deur intrappen of handgranaat naar binnen gooien. —Oorlogsmisdaden mag je wel tegelijk met elkaar vergelijken. Het gaat om feiten en niet om de partij waar je bij wilt horen.

— In ieder geval bedankt voor de reactie, die niet kon uitblijven.

Frans

• F.J.J. de Gooijer

Sorry voor al die taalfouten. Het onderwerp is toch al zo vreselijk en ligt uiteraard zeer gevoelig. Neem die taalfouten A.U.B. voor lief.

Frans

• Patrick

Hoe had men de zuiveringen en moordpartijen onder Lenin en Stalin willen voorkomen? Door de Sovjet-Unie binnen te vallen? Ten dele heeft men dat ook geprobeerd, na de Russische Revolutie in 1917 zijn diverse buitenlandse legereenheden in Rusland actief geweest om het bolsjewisme (het Rode leger) te bestrijden, helaas zonder uiteindelijk succes.

Japan moordde inderdaad al in de jaren dertig in China maar kon pas worden aangepakt toen de Geallieerden ermee in de oorlog in militair conflict kwamen.

Oorlogen willen voorkomen is makkelijker gezegd dan gedaan en kost niet een beetje geld maar veel geld, heel veel geld. Zie maar eens wat de inval in Irak tot nu toe de Amerikaanse regering al niet heeft gekost.

Ik vind het verder niet juist om de oorlog in Irak te vergelijken met wat nazi-Duitsland zoal misdreef.

Vergeet niet dat de Amerikanen en Britten daar (en nu ook de Nederlanders) worden aangevallen door allerlei groeperingen en personen en dat zij daarbij aan de lopende band nogal wat doden hebben te betreuren.

Bovendien vechten die Amerikanen en Britten voor het nieuwe Irakese bewind wat in principe meer door de Irakezen zal worden geaccepteerd dan het schrikbewind van Saddam Hoessein.

Dit is niet vergelijkbaar met WO II, de Duitsers hadden Nederland en België bezet, een ‘inheems’ bestuur op rijksniveau was er niet meer, zelfs niet bestaande uit collaborateurs (wat niet door de bevolking geaccepteerd zou zijn).

Bovendien voerden verzetsmensen geen permanente guerrilla tegen Duitse soldaten uit waarbij regelmatig Duitse soldaten zouden zijn omgekomen want dan een verklaring voor het harde optreden van de Duitsers zou kunnen zijn geweest.

Niets van dat alles, de Duitsers voerden gewoonweg een keihard repressief bewind waarvan met name de Joden het slachtoffer waren.

• F.J.J. de Gooijer

Hallo Patrick,

Deze site gaat over WO II, dat is een bepaalde periode. Ik had mij daaraan moeten houden. Mijn eerste reactie hoorde thuis op een site met een ander thema. In mijn tweede reactie heb ik een aantal Nazi-misdaden genoemd die ik persoonlijk heb gezien. Ik heb verschillende stukjes over WO II geschreven, zowel in tijdschriften als op het internet. Aan veel oorlogsmisdaden uit WO II wordt geen aandacht besteed. De oorzaken van oorlogen worden doodgezegen.

— Laat ik het hier maar bij laten. Op een andere (dan de WO II) site wil ik wel reageren. Het heeft geen zin hier open deuren in te trappen. De site is vooral bedoeld voor informatie en uitwisseling. Jouw bijdrage was WEL aan het juiste

adres gericht, die van mij NIET.

Met vriendelijke groeten,

Frans

• Skunkie

Ten eerste welk prikbord doel je op.

Ten 2e: er zijn vrij recent nog gruweldaden tegen de mensheid gepleegd in:voormalig joegoslavie, zullen we Darfur niet uitsluiten, zullen we de volkeren moord tussen de Hutu's en de Tutsi's niet uitsluiten. En helaas zijn er nog een aantal te noemen die ik helaas niet weet.

Gelukkig hebben we nu een internationaal gerechtshof, ontstaan uit de puinhopen van de 2e wereldoorlog. Maar als Amerika geen geld aan de bevrijding van een onderdrukt volk kan verdienen gebeurd er niets en kijkt de wereld nog steeds toe.

Skunkie

• Patrick

De aanleiding was wel de Tweede Wereldoorlog en daarom horen dit soort bijdragen ook hier thuis. Bovendien ga je in debatten wel eens iets verder dan het thema van het prikbord, dat is niet altijd te vermijden en ook niet erg.