duitsers tegen hitler

• anita boonstra

Wat ik wel belangrijk vindt om te vermelden, er waren ook duitsers fel tegen hitler. Ik heb de neiging om de duitser allemaal in een hoek te drukken als ik aan de oorlog denk maar ik heb een paar boeken gelezen waar heel goed in naar voor kwam hoe het de duitser verging die niet voor Hitler waren, het boek De witte roos {heb ik de goede titel?} waar gebeurd verhaal over studenten die anti hitler pamfletten verspreid hadden. Allemaal zeer jonge mensen die allemaal vermoord zijn toen ze opgepakt waren. Neem de trilogie van Klaus Kordon over een duitse familie waar de ouder kinderen weten dat het scheef zit maar waarin de jonge kinderen van het gezin op school al leren dat alles wat Hitler zei goed was. In deze boeken zijn alle mensen verzonnen maar de situaties niet en als je die boeken leest krijg je het gevoel dat je die familie kent, zeker een aanrader maar niet meer te koop, helaas.In het boek De Tweeling lees je het echt goed van 2 kanten, de ene van de tweeling wordt Hollands, de ander blijft Duits. Een heleboel Duitsers hadden echt geloof in Hitler en daar probeer ik begrip voor op te brengen maar waar ik nooit begrip voor op kan brengen is dat ze het stilzwijgend goed gevonden hebben dat er zoveel mensen vermoord werden. ´We hebben het niet geweten`.

• chopin

vooral niet denken dat de mensen allemaal wisten wat er met de joden en (politieke) tegenstanders van Hitler gebeurde. En verplaats je in die tijd, en vraag je af of jij niet had gezwegen; de SA en de SS stonden zo voor je deur. In die tijd dacht je wel twee keer na voor je je mond opendeed!

• anita boonstra

ben ik helemaal met je eens, maar dat was hier in nederland ook al zo als je niet deed wat gebeuren ,poest, dus de angst hield de mensen ook zeker wel tegen om stappen te ondernemen, het is 1 keer geprobeerd met staking en we weten watt er toen gebeurd was

• Moonlampjuh

tuurlijk zijn niet alle duitsers schuldig. van mijn moeder weet ik (zij is in 40 geboren) dat zij zich nog herinnert dat er 2 duitse jongens van de politie (neem ik aan) ergens naar moesten komen zoeken (brandhout… kan dat?). die 2 jongens hebben op de schouder van mijn oma staan huilen dat ze het allemaal zo verschrikkelijk vonden wat er gebeurde.