Waalwijkse toneelgroep ´t Hoekske speelt op 22/23 en 27 april 2005 het waargebeurde oorlogsverhaal `Je Zult Leven`. Kijk op http://www.hoekske.nl/jezultlevenaankondiging.htm voor meer informatie.
Dit schreef de pers toen we het speelde in 2002:
Artikel uit Brabants Dagblad van 08-03-2002
Joodse man in dienst van nazi-Duitsland
Vrijdag 8 maart 2002 - Nu eens geen komedie voor 't Hoekske. De Waalwijkse toneelvereniging brengt deze maand een aangrijpend en waargebeurd verhaal over een Duitse jood die in de oorlog Hitler diende. Om aan de dood te ontsnappen.
Dat Salomon Perel zelf komt kijken naar het stuk, heeft toneelvereniging ‘t Hoekske diep ontroerd. “Toen ik het hoorde, was ik even helemaal van slag”, zegt hoofdrolspeler Wil van Beek. “Het is een hele eer. Maar het legt ook een enorme druk. Nu moeten we extra goed presteren, vinden we zelf.” De Waalwijkse toneelvereniging ’t Hoekske koos deze keer eens niet voor een komedie, maar voor een aangrijpend en waargebeurd drama. ‘Je zult leven’ gaat over een Duitse jood, Salomon Perel, die in het leger van Hitler belandt om aan zijn eigen dood te ontsnappen. “Bij controles is hij op wonderbaarlijke wijze niet als jood herkend”, aldus Van Beek. “Mede omdat hij perfect Duits sprak.” Na de oorlog is de nu 77-jarige Perel in Israël neergestreken, waar hij is blijven wonen.
Trauma
Heel zijn leven heeft hij een trauma overgehoude aan zijn bizarre dubbelrol. “Hij is met zijn geweten nooit in het reine gekomen”, aldus Van Beek. “Heeft het gevoel dat hij zijn volk heeft bedrogen. Vijftig jaar na de oorlog vertelt hij zijn verhaal aan een psychiater. Dat gesprek, met flashbacks, beelden wij uit in ‘Je zult leven’.” Omdat ‘t Hoekske een van de eerste Nederlandse toneelverenigingen is die ’Je zult leven' op de planken zet, kreeg Perel persoonlijk een uitnodiging naar de première te komen kijken. Die nam hij aan. “Hij verstaat geen Nederlands. Maar hij kent het stuk van haver tot gort, en kan het dus toch wel volgen”, vermoedt Van Beek. De jonge Perel wordt in het stuk gespeeld door Bram Peters. Vertelster is Manon Duquesnoy. “We hebben nog nooit zo'n ernstig stuk gespeeld”, vertelt zij over de keuze. “Maar het script, van Carl Slotboom, lazen we in één adem uit. Het pakte gelijk. Toen we ook nog de film hadden gezien, was iedereen om.” Perel schreef zelf een boek over zijn dubbelleven, ‘Ich war Hitlerjunge’. Dat boek is verfilmd onder de titel ‘Europa, Europa’. Van Beek heeft wel even getwijfeld voordat hij de zware rol van de volwassen Perel durfde accepteren. “Het is een emotioneel verhaal en ik ben een emotioneel mens. Zelf ben ik van na de oorlog, maar de gewetensnood van die man is voor iedereen aangrijpend. Ook hoe hij zich in allerlei bochten moest wringen om te verbergen dat hij jood was. Hij kon bijvoorbeeld niet met zijn vriendin naar bed. Omdat hij besneden was en zich daarmee zou verraden.”