In het archief van Naarden heb ik ingezien het boek: EVACUATIES IN NEDERLAND 1939-1940 (door J. Koolhaas-Revers) Staatsdrukkerij en uitgeversbedrijf ‘s-Gravenhage 1950. Persoonlijk wilde ik iets meer weten over de evacuatie van Vesting Naarden op 14 mei 1940 en over de voorgenomen evacuatie van de andere wijken van Naarden en van geheel Bussum. Op blz. 85 (e.v.) staat iets over Bussum. De evacuatie van Bussum was noodzakelijk, omdat bij het hooggelegen Muiderberg de verdediging van Nieuwe Hollandse Waterlinie begon. Deze verdedigingslinie liep verder door langs het Naardermeer. — Mijn vragen zijn : Wat was in 1940 de schootsafstand van het Nederlandse (Krupp) veldgeschut? Was het mogelijk, over de waterlinie heen, Bussum te beschieten? Geloofde de hoogste legerleiding in het verdedigend vermogen van de Waterlinie? (Het gaat mij niet om verhalen over vliegtuigen en para’s - de Britten en Canadezen konden vanaf november 1944 ook niet over de grote rivieren komen - ondanks het feit dat het Duitse leger toen al praktisch verslagen was)
Naar ik hoop zijn er amateur-deskundigen die mijn vragen kunnen beantwoorden.
Frans
http:// gooijer.netfirms.com