Welk voormalig concentratiekamp in de buurt van Erfurt?

• Guido Groet

Welk voormalig concentratiekamp ligt er in de buurt van Erfurt?

Ik wil zoveel mogelijk voormalige kampen bezoeken om mensen er bewust van te maken. Tot dusver zijn we in Ausschwitz, Majdanek, Bergen Belsen, Ravensbruck, Vught en Westerbork geweest. Wegens omstandigheden ga ik binnenkort naar Erfurt en kan in de vlugheid geen goed overzicht vinden met locaties van voormalige kampen, want ik wil dan in de buurt van Erfurt er een bezoeken.

Bedankt voor de moeite!

• Voorbijganger

Het ligt niet direct in de buurt van Erfurt maar in Schwabmuenchen (ten Z.W. van München) is ook een concentratiekamp geweest. Hier zaten Joden van verschillende nationaliteiten. Het kamp is in april 1945 ontdekt en bevrijd door de Amerikanen maar bij nadering van de voorhoede staken de SS bewakers de barakken met slapende gevangenen in brand. Meer dan 4000 mensen zijn er levend verbrand.

Misschien heeft kamp Amersfoort ook je interesse, op 19 april is daar de herdenking dat het is overgedragen aan het Rode Kruis en op iedere zondagmiddag zijn er rondleidingen. Erg interessant.

• bert (webmaster)

Het kamp Buchenwald ligt op een kilometer of 30 van Erfurt, richting Weimar.

Het bestaat uit een omheinde vlakte, een poort, en enkele gebouwen (ovens, cellen). De barakken van de geinterneerden zijn na de oorlog gesloopt.

Nog altijd indrukwekkend…

• Dingetje

In het boekje “Geïllustreerde geschiedenis van de S.S., Opkomst en ondergang der Zwarte Orde”, uitgave E.B. - Antwerpen (1985), ISBN 90 7108 903 7, is een tekening waarop alle voornaamste concentratiekampen zijn ingetekend.

• Guido

Hartelijk dank voor de reacties. We gaan een bezoek brengen aan Buchenwald.

• Guido

Ik Bergen Belsen en in Ravensbruck kwamen we bij de tentoonstelling karten tegen met de lokaties van alle kampen in WOII.

Die zou ik graag thuis willen hebben, maar zou niet weten hoe je hieraan komt…

• Dingetje

Ik denk dat je van die kaarten ongetwijfeld replica's kan kopen.

Geef anders je ogen eens de kost op een militariabeurs.

• paul

Een wat late reactie, waarschijnlijk ben je er al geweest

Dora Mittelbau bij Nordhausen is een interessant werkkamp. Er is ook nog wel wat te zien. Ben er in 1985 geweest. Er zijn daar ook zgn Stollen, werkplekken onder de grond. Ik dacht dat ze er ook met V-2's bezig waren. Er staat ook in ieder geval nog een V-2 transporter. Het is plm. 1,5 uur rijden. Museum(pje) met crematorium.

paul