vergissingsaanval

• frans rolvink

Hallo allemaal

In 1943 of 1944 is op de amsterdamsestraatweg tussen maarssen en zuilen een nachtelijk wapentransport van de ondergrondse strijdkrachten per abuis aangevallen door een geallieerde nachtjager. Zover mij bekend zijn bij deze aanval 2 mensen van de ondergrondse om het leven gekomen. Vele jaren heeft te plaatse in de wegberm een een eenvoudig gedenkteken gestaan maar in de 50er of 60er jaren is dit gedenkteken verdwenen. Iedere keer als ik deze plek passeer moet ik toch even aan dit drama denken en steeds weer komen de volgende vragen bij me op;

wat is er precies gebeurd in die nacht ?

wie is verantwoordelijk voor het weghalen van dit gedenkteken ?

waarom is er nooit een behoorlijk nieuw gedenkteken geplaatst ?

hebben de slachtoffers een behoorlijk graf gekregen of zijn ze inmiddels prijsgegeven aan de vergetelheid en tot slot, wordt het geen tijd dat op de plaats van de aanval alsnog een eenvoudig gedenkteken wordt geplaatst want deze helden verdienen toch meer dan om zo maar in het verleden te verdwijnen.

Groet van Frans Rolvink

• F.J.J. de Gooijer

Hallo Frans,

Er zijn verschillende boeken verschenen over het verleden van ‘Zuilen’. Over de Amsterdamse Straatweg en het gedeelte van Zuilen dat later bij Utrecht is gevoegd. Misschien staat in een van deze boeken iets in over dit monument en het verzet.

Laat eens weten of je iets gevonden hebt.

succes

Frans J.J.

• frans r

hallo allemaal, ik heb het verhaal achterhaald en het kruis teruggevonden op een plek waar het niet thuis hoort. Mocht iemand interesse hebben dan zet ik het verhaal graag op het prikbord.