Verhalen van mijn ouders over de oorlog gaan dikwijls over luizen in het haar en een rattenplaag op het platteland.
Waarom zijn er in de oorlog opeens ratten en luizen?
Ratten en luizen zijn er heden ten dage ook nog steeds. Kijk maar eens om je heen. Vele huizen worden ontsmet vanwege een luizenplaag. Luizen manifesteren zich in de huizen en op het lichaam vanwege een gebrek aan hygiëne.
In de riolen wemelt het van de ratten. Is dus echt geen oorlogsverschijnsel.
Vanwege gebrek aan voedsel gingen ratten, evenals mensen, ten tijde van de oorlog opzoek naar voedsel en dat was op het platteland nog wel te vinden.
De overlast van ratten , tijdens WO II, heb ik als jongentje persoonlijk meegemaakt. Samen met mijn vriendjes goten we water in de rattenholen en gangen. We stonden klaar met een schop (schep) om de ratten dood te slaan. Het lukte nooit, ze waren te vlug. Het schaarse voedsel moesten we wel verdedigen tegen dit schadelijke ongedierte. Vooral in de hongerwinter leefden veel mensen weer als honderd jaar tevoren. (op allerlei gebied) Rattengif was niet meer koop. Verder was er gebrek aan alles, dus ook aan rattenvallen.
Frans
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?