oradour sur glane (fr)

• frans rolvink

deze vakantie een bezoek gebracht aan Oradour sur glane. Ik dacht wel het een en ander gezien te hebben voor wat wo2 betreft maar dit heeft me echt stil gemaakt.mensen die nog iets positiefs in het derde rijk menen te zien moeten daar maar eerst eens een kijkje gaan nemen.

voor de mensen die niet weten wat daar gebeurde;

op 10 juni 1944 passeerde de ss devisie das reich dit dorp in frankrijk. ze omsingelde dit dorp, dreven alle 670 inwoners bijeen en maakte ze af als beesten.slechts een enkeling wist te ontsnappen. het ruinedorp is thans monument waarin de stille getuigen van deze laffe misdaad nog alom aanwezig zijn. persoonlijke dingen tussen de puinhopen, uitgebrande autowrakken etc. in een respectvolle herdenkingsruimte zijn nog veel meer persoonlijke spullen samengebracht, ook veel foto's van de mensen uit het dorp die voor de fun werden omgebracht.

kortom ,een plek om je geest te scherpen.

zoekend naar info kwam ik er achter dat op precies dezelfde datum 2 jaar eerder Lidice in tsjechie was uitgemoord. of 2x 10 juni toeval of opzet is weet ik niet.

• jaap

Het is puur toeval geweest Lidice is geliqideerd als wraakactie voor de moord op Reinhard Heydrich en Oradour sur glane nadat het franse verzet pogingen ondernam duitse troepen vanuit het zuiden doormiddel van acties naar het noorden op te houden want die duitse troepen waren daar hard nodig na D-Day

• Wim

Beste Frans. Als je geïnteresserd bent in wat er echt gebeurde te Oradour sur Glane en dat wat vooraf te Tulle plaatsvond, wil ik je wel een artikel toezenden dat de ware geschiedenis beschrijft op grond van documenten en dergelijke. Het is te groot voor E-Mail, 14 blz. A4. Dus……frans rolvink schreef:

>

> deze vakantie een bezoek gebracht aan Oradour sur glane. Ik

> dacht wel het een en ander gezien te hebben voor wat wo2

> betreft maar dit heeft me echt stil gemaakt.mensen die nog

> iets positiefs in het derde rijk menen te zien moeten daar

> maar eerst eens een kijkje gaan nemen.

> voor de mensen die niet weten wat daar gebeurde;

> op 10 juni 1944 passeerde de ss devisie das reich dit dorp

> in frankrijk. ze omsingelde dit dorp, dreven alle 670

> inwoners bijeen en maakte ze af als beesten.slechts een

> enkeling wist te ontsnappen. het ruinedorp is thans monument

> waarin de stille getuigen van deze laffe misdaad nog alom

> aanwezig zijn. persoonlijke dingen tussen de puinhopen,

> uitgebrande autowrakken etc. in een respectvolle

> herdenkingsruimte zijn nog veel meer persoonlijke spullen

> samengebracht, ook veel foto's van de mensen uit het dorp die

> voor de fun werden omgebracht.

> kortom ,een plek om je geest te scherpen.

> zoekend naar info kwam ik er achter dat op precies dezelfde

> datum 2 jaar eerder Lidice in tsjechie was uitgemoord. of 2x

> 10 juni toeval of opzet is weet ik niet.

• Frans Rolvink

Beste Wim, hartelijk dank voor je aanbod waar ik graag gebruik van maak. Hier in mijn woonplaats heb ik in de bibliotheek niets kunnen vinden over dit onderwerp .Ik heb echter geen idee hoe ik mijn adres op kan geven buiten het prikbord om. Weet jij misschien een mogelijkheid ? Groetjes van Frans Rolvink

• Wim

Beste Frans. Misschien via de webmaster die volgens mij inzage heeft in de Email adressen. Gr. W.

• Marcel

Hoi,

Als je gewoon, onderaan “reageer op dit bericht”, het hokje “stuur berichten in deze thread naar bovenstaand emailadres” dan staat jouw emailadres open en kunnen ze je iets mailen door simpelweg op je emailadres te klikken.

Groetjes,

Marcel

• Marcel

Nog even wat simpeler.

Wim moet gewoon op de naam Frans Rolvink, bovenaan het bericht klikken en dan kan hij een email bericht sturen.

• Frans Rolvink

hallo Wim, bedankt voor je reactie. Zou je zo vriendelijk willen zijn om de gegevens over Oradour en Tule te willen zenden aan ;

Frans Rolvink

Nieuwendijk 109

3443 BK Woerden

Uiteraard zal ik je de gemaakte kosten graag vergoeden.

Groetjes van Frans

• Frans Rolvink

Beste mensen die gereageerd hebben op mijn probleempje. Het valt niet mee om een ouwe aap nog kunstjes te leren maar ik vertrouw erop dat alles ok komt.

Groetjes van Frans

• Ray

De duitsers waren ervan overtuigd dat er goud in dit dorp lag, maar niemand wilde zeggen waar…vandaar de brute uitmoording. Ik dacht dat het ook hier was dat vrouwen en kinderen in een kerk of schuur waren opgesloten die daarna in brand werd gestoken