Piet(er) Boogaard

• Meddy van Dongen-Boogaard

Mijn opa was Piet(er) Boogaard uit Nieuw Vennep, geboren op 22-02-1896.Hij en zijn familie waren bekend vanwege de vele onderduikers die zij geholpen hebben. Hij woonde aan de Sloterweg, naast zijn vader, de Oude Hannes. Piet is opgepakt tijdens de fatale overval op 6 oktober 1943. Hij is toen afgevoerd naar Kamp Vught. Volgens alle papieren is hij daar ontslagen op 5 augustus 1944, maar vervolgens zijn de Duitsers hem “gewoon”vergeten. Op Dolle Dinsdag is hij door het Rode Kruis gevonden, en zij hebben er voor gezorgd dat hij naar huis kon, waar hij na 3 weken overleden is. Wie heeft mijn opa gekend, of wie heeft met hem in kamp Vught gezeten, en is bereid zijn of haar ervaringen te vertellen. Heeft er iemand foto's van hem, in onze familie is er niet meer van hem dan een pasfoto. Hij is zelf niet meer bij machte geweest om iets over zijn verblijf in het kamp te vertellen.

• Dingetje

Informeer eens bij Kamp Vught of het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie. Die hebben uitgebreide informatie (ook foto"s) over personen.

• Meddy van Dongen-Boogaard

Bij Kamp Vught ben ik geweest, zij hebben alleen dossiers van gevangenen die dood geschoten zijn. Bij het Niod ben ik ook geweest, zij hadden o.a. het medisch dossier van Pieter, maar ik zou zo graag in contact komen met mensen die hem echt gekend hebben. Wie kan mij verder helpen?

• boogaard

volgens mijn was het opa van mijn moeder of groot opa.

mijn moeder is dochter van janny boogaard deze is getrouwd met leenderd reumerman. (deze hielp ook met onder duikadressen voor de joden)

en moest samen op een gegeven momend samen zelf onderduiken, door dat ze verraden waren.

en ook hun woonde aan de sloterweg in vijfhuizen.

leen en janny mijn opa en oma hadden 4 kinderen gekregen.

tweeling joop en leen dochter mijn moeder ernolda (roepnaam nolda) en jongste theo deze woond nog aan de hoofdvaard in hoofddorp.

de rest zijn overleden.

ik heb nog heel veel kranten knipsels van mijn opa en oma.

mijn oma had een broer piet booggaard deze leeft nog woond in nieuw-vennenp en een zus genaamd zus deze is weer overleden en mijn omas vader heeft bij zus tot sterfbed in huis geweest.

dat was in nieuw-vennep op venneperweg.

dat is wat ik van deze man kan herinderen dat hij in bed lag, en volgens mijn is deze tegen de 100 geworden., maar dat weet ik niet zeker.

je mag me mailen ook andere fam leden eigenlijk zoek ik stamboom van deze fam, ook omdat ik trots ben op hun.

gevaar voor eigen leven om mensen te helpen.

groetjes van monique. m_vermey@hotmail.com