bezoek auschwitz

  • marvin

    Het zonder gids bezoeken van Auschwitz is zeker mogelijk.

    Als je in de zomer gaat, bestaat wel de kans dat dit pas aan het einde van de middag mogelijk is.

    Groepen met gidsen gaan dan voor.

  • Peter.Berkien

    Het was 11 Juli 1983 om 0.6.00 in de morgen toen wij vertrokken naar Auschwitz.Als jonge Vader van een pas geboren Baby een zoon en een dochterje van vier jaar.Wilde ik na dat iemand mij de kans bood auschwitz zien.

    We zouden op de heen weg via Berlijn wat wel een eind omrijden was maar deze stad even mee paken was groots.

    Op 12 juli arriveerde wij in Auschwitz en zochten naar een hotel In het Ibus hotel in Katowiche hebben we overnacht.De 13e Juli hebben wij het kamp bezocht.

    Een inposante indruk gaf de poort met het opschrift arbeit macht vrij

    De eerste leugen die je tegen kwam Block 10 was het experimentenblock van dr josef mengele

    Hier kon je niet in. zo ook niet in block 11.

    De grootste klap kreeg ondergetekende zelf toen hij de kraakheldere latrine binnen stapte en daar een grote chaos had verwacht zo de foto,s van vele boeken

    Maar dit kon van wegen de Hygiene niet het geval zijn.

    Dan het gebouw met zijn verbrandinsovens waar de lijken na de vergassing werden verbrand.

    Ook de primitief gebouwde gaskamer waar men nog altijd wel 500 mensen in propte gaf een afschuwelijk beeld.

    Het beeld word meer inpect als men het terrein van Birkenau betreed.Het gebied geeft bij stil en donker weer een echt afgelegen indruk.

    De afmetingen van de enorme crematoria,s waar men 2000 man tergelijk kon vergassen waren opgeblazen voor komst van de bevrijders

    Zij mochten niet achterhalen wat er was gebeurd.

    Net als of Stalin Roosevelt en churchil hier niet van wisten.

    Auschwitz was bij de geallieerde in 1942 al bekend Waarom deed men niets.

    1,2 miljoen Joodse burgers ,zigeuners en homo,s vonden de dood.alleen al in dit kamp

    Wil je als mens weten wat een concentratiekamp en vernietiginskamp is moet je hier hebben gelopen.Is mijn volledige overtuiging.

    Peter berkien

  • remory

    Hallo,

    is er in auswichtz een nederlandstalige gids aanwezig die je dan kan huren?

  • Wim van Mullem

    LS,

    20/21 aug. a.s. wil ik (met 2 familieleden) Auschwitz bezoeken. Moet ik reserveren? Moet ik er voor 10.00 uur zijn? Of een ander tijdstip. Tot hoe laat kan ik er terecht? Wellicht heeft u nog nuttige informatie?

    Bij voorbaat dank.

    Mvg. Wim van Mullem

  • Jan Frijters

    Ik ben nu voor de tweede keer geweest waarvan de eerste keer heel indrukwekkend was,voor de tweede keer zag ik tot mijn verbazing zelfs (vakantiekiekjes) maken voor de

    nog aanwezige gaskamer in Auschwitz 1 dit is toch een teken dat deze jeugdige generatie weinig of niets afweet wat hier is voorgevallen