Minister Kamp opent tentoonstelling op de Grebbeberg

• A.C. Bijsmans

Op 23 november 2005 (15.00 uur) opent minister van defensie Henk Kamp, de tentoonstelling ?Daar spraken wij nooit over? in het informatiecentrum op het Militair ereveld Grebbeberg te Rhenen.

In de tentoonstelling - een initiatief van de Oorlogsgravenstichting - wordt aandacht besteed aan de verwerking van oorlogsleed van nabestaanden en van militairen in de strijd rond de Grebbeberg in mei 1940. De opening markeert tevens de aanloop naar diverse activiteiten in het kader van het zestig jarig bestaan van de Oorlogsgravenstichting in 2006.

Centraal in deze tentoonstelling staan drie Nederlandse militairen J. A. Vermeer (korporaal 1-I-24 R.I.), gesneuveld op 12 mei 1940 en D.J. Heinen (soldaat 3-I-8 R.I.), gesneuveld op 12 mei 1940, beiden begraven op voornoemd ereveld en N.W. Lingen (luitenant 1-I-24 R.I.). De heer Lingen heeft de strijd overleefd en woont thans in Apeldoorn.

Hun levensverhaal wordt in een algemeen historisch kader geplaatst en per thema (jeugd en interbellum, mobilisatie en de strijd in mei 1940, de naoorlogse periode en het verwerkingsproces) audiovisueel toegelicht. Daarnaast wordt aandacht geschonken aan de geschiedenis van deze begraafplaats met zijn diverse monumenten en de huidige vredestaken van Defensie.

Bij de tentoonstelling is een boekje verschenen en een educatief programma voor de basisvorming van het VMBO, HAVO of VWO.

• Dingetje

Hoe lang duurt deze tentoonstelling?

Als deze minister (de arrogantie ten top) de tentoonstelling opent is het beslist niet toegankelijk voor het ‘gewone’ volk. Zal het dus op een ander tijdstip moeten bezoeken.

• A.C. Bijsmans

De tentoonstelling “Daar spraken wij nooit over” is permanent daar aanwezig en wordt op 23 november officieel geopend. De tentoonstelling werd grotendeels

begin mei 2005 opgeleverd en was sindsdien ook al voor het ‘gewone’ publiek toegankelijk.

• Dingetje

Bedankt. Ga deze tentoonstelling zeker bezoeken.

• F.J.J. de Gooijer

Waarom de hedendaagse politiek erbij slepen. Het gaat over WO II. Het is niet belangrijk wie de tentoonstelling opent.

• A.C. Bijsmans

Het gaat over een tentoonstelling die door Minister Kamp werd geopend; dat is een feit, niets meer en niets minder. Ik kan in mijn bericht geen enkele ‘politiek’ ontdekken…

A.C. Bijsmans

• Dingetje

Geachte heer/mevrouw A.C. Bijsmans, de opmerking van de heer/mevrouw F.J.J. de Gooijer was aan mijn adres bedoeld. Wel het lijntje blijven volgen.

Mijn opmerking betrof de tentoonstelling die door de Minister van Defensie zou worden geopend en dat die opening niet (volgens mij) door Jan met Pet op het moment van opening bezocht mocht worden. Ik ben nl. bij meer van dat soort openingen/herdenkingen geweest alwaar het gepeupel niet werd toegelaten.

Dat ik de Minister vabn Defensie arrogant vind is mijn mening. Sterker nog, ik vind hem zelfs oorlogszuchtig.

• A.C. Bijsmans

Aan het lijntje lopen is niet mijn dingetje…. Volgens mij staat het iedereen vrij gewoon te reageren.

A.C. Bijsmans