wat is er nog te zien in zuidduitsland

• danny

Komend voorjaar willen we naar Zuid-Duitsland en daar zoveel mogelijk plaatsen bezoeken die een rol hebben gespeeld in WO2. Wie weet er nog tips om te bezoeken?

• Dingetje

Berchtesgaden:

- Kehlsteinhaus, theehuis van Hitler boven op de Obersalzberg, thans restaurant

- Berghof, woning van Hitler op de Obersalzberg (thans ruïne), ontoegankelijk

- Gehele Obersalzberg, met diverse (on)toegankelijke ruïnes van woningen van nazi-kopstukken

- Der Platterhof, SS-kazerne van Hitlers lijfwacht

- Gasthof Zum Türken, ondergronds gangenstelsel naar o.a. Der Platterhof, deels voor publiek geopend

• Kpl. MacVers^

Vergeet ook oefenkamp Vogelsang niet… het was een belangrijk kampement voor Hitler.

Op http://www.purper.nl/seedorf/fotoboek.html vind je er foto's van, gemaakt in 1987.

Groeten,

Mac^

• Dingetje

Uiteraard ken ik Kamp Vogelsang. Het was een opleidingskamp voor de elite waar zij een ideologische vorming ondergingen. Daarna werden zij als SS-officier geplaatst.

Aangezien er werd gevraagd naar wat er nog in Zuid-Duitsland te zien was heb ik dus Kamp Vogelsang niet genoemd daar dat in de Eifel (niet ver van Nederland) ligt.

• danny

Bedankt voor de reactie! Wat bedoel je met ontoegankelijk, niet- of moeilijk toegankelijk?

groet,

Danny

Dingetje schreef:

>

> Berchtesgaden:

> - Kehlsteinhaus, theehuis van Hitler boven op de

> Obersalzberg, thans restaurant

> - Berghof, woning van Hitler op de Obersalzberg (thans

> ruïne), ontoegankelijk

> - Gehele Obersalzberg, met diverse (on)toegankelijke ruïnes

> van woningen van nazi-kopstukken

> - Der Platterhof, SS-kazerne van Hitlers lijfwacht

> - Gasthof Zum Türken, ondergronds gangenstelsel naar o.a. Der

> Platterhof, deels voor publiek geopend

• Dingetje

Vele nazi-kopstukken woonden op de Obersalzberg. Door de diverse bombardementen zijn vrijwel alle woningen vernietigd. Sommige ruïnes zijn wel te betreden andere niet.

De ruïne van De Berghof, de woning van Hitler, is verboden gebied.

• Michael

Sinds wanneer is de ruïne van de Berghof verboden gebied? Een paar jaar geleden ben ik er nog geweest en kon overal vrij rondlopen.

• Marc

Tevens in Zuid Duitsland is het concentratiekamp Dachau te bezoeken