9 miljoen

• F.J.J. de Gooijer

Beste lezers,

Vanaf mijn jeugd lid ben van een bibliotheek. (ik ben nu 73 jaar) Het valt mij op dat er over het leven en overleven van de 9 miljoen Nederlanders uit de jaren 1940-1945 praktisch GEEN boek te vinden is. De massamoord en het doorstane leed van de Joodse Europenen was ontzettend groot. Dat wil echter niet zeggen dat er aan het leed van de overige 9 miljoen Nederlanders (en miljoenen Eurpeanen) geen aandacht behoeft te worden besteed. Het lijkt alsof de openbare bibliotheken aan CENSUUR doen. —- Zojuist bezocht ik de Openbare Bibliotheek van Bussum. Voor een kapitaal is de inrichting nodeloos veranderd. Een kritisch boek over de beide Wereldoorlogen is niet te vinden. De keukenmeidenromans over WO II overheersen. —

Een bepaald boek bestellen kost redelijk veel. Ik meende dat bibliotheken waren opgericht om de mensen mondiger te maken en niet nog dommer. De inbreng lijkt veel op de vele reclame TV zenders. Oppervlakkig !!

Graag uw reacties

Frans

• Dingetje

Ben het helemaal met je eens. Zelf bezit ik een uitgebreide collectie boeken en ander materiaal. Het meeste heb ik gekocht op militariabeurzen en -veilingen. Vooral op veilingen was veel te koop uit particulier bezit. Zowel voor- als tegen het nazitijdperk. Veel vlugschriften uit het verzet waarin de vervolgingen werden beschreven en aan de kaak gesteld.

Enkele weken geleden heb ik het boek Die tödliche Utopie (Bilder, Texte, Dokumente, Daten zum Dritten Reich) gekocht. Dit boek, in het Duits en Engels, geeft een totaal beeld van de nazi-terreur. Vele foto's en documenten over de SS-terreur, Jodenvervolging maar ook over de concentratiekampen, deels opgetekend door slachtoffers en uit (tot voor kort gesloten) archieven. Dit boek is niet in Nederland verkrijgbaar en is uitgegeven Im Auftrag des Freistaats Bayern.

• F.J.J. de Gooijer

Beste Dingetje,

Bedankt voor je reactie. Zelf heb ik in de loop der jaren ook veel aangeschaft. Een deel van mijn jeugd verzameling oorspronkelijke oorlogskranten, tijdschriften enz ( uit periode 1940-1945) is ooit verloren gegaan. (net als mijn souveniers) Nu wil ik graag lezen over de belevenissen van ‘gewone’ oorlogsslachtoffers waar nooit aandacht aan is besteed. Ook wil ik kennisnemen van de huidige inzichten over het ontstaan van WO I en II. –

Maandag 24 juli gekeken (voor de zoveelste maal) naar de film “Tora. tora, tora” Over de aanval op Pearl Harbour. In die film lijkt het of de leiding van de USA stommiteit op stommiteit heeft gestapeld. Is natuurlijk onzin. Hierover zou ik ook graag een eerlijk en kritisch boek willen lezen. Het is maar een voorbeeld. —

In Nederland is onbekend dat de Nederlandse regering in Londen aan Japan de oorlog heeft verklaard. (en niet omgekeerd) Dat hebben de jappen hun Nederlandse gevangenen verschrikkelijk laten voelen. Ook lees je nergens dat voor het uitbreken van WO II de goudvoorraad uit Nederland en Indonesia al maanden tevoren in veiligheid was gebracht. (naar de Britten) Goud is blijkbaar belangrijker dan mensenlevens.

Groeten,

Frans

• Dingetje

Je hebt gelijk met, zoals je het noemt, ‘keukenmeidenromans’. De hele geschiedenis krijgt daardoor een ander beeld.

Laatst zag ik een (uiteraard Amerikaanse) film over de overwinning op en de ondergang van ‘Das Dritte Reich’. De rol van de Amerikanen werd daarin verheerlijkt, alsof Iwan aan de zijlijn stond. En dat betreft dan nog alleen een film. De waarheid zullen we nooit te horen krijgen. Alleen eigen onderzoek kan licht in de duisternis brengen waarna (misschien) iets, dat verborgen had moeten blijven, schoorvoetend naar buiten komt.

Een aanrader is zeker een bezoek aan het Dokumentation Zentrum op de Obersalzberg. Veel origineel materiaal zonder verheerlijking.

• F.J.J. de Gooijer

Beste Dingetje,

Het zijn inderdaad die arme jongens uit de USSR die het Duitse leger hebben uitgeput en verslagen. Dat is ten koste gegaan van verschrikkelijk veel leed in de USSR. Als ik dan die USSR generaals zie met al die blikken vierdaagse medailles op de borst, dan ……

Groeten,

Frans