Hitler

• Lotte

Ik heb wat vragen;

Waarom waren de nazi?s zo succesvol in het vervolgen en vermoorden van de joodse bevolking tijdens de tweede wereldoorlog?

1. Hoe kon Hitler het volk in hem laten geloven?

? Wat beloofde Hitler aan het volk? Hield hij zich ook aan die beloftes?

? Wat gebeurde er met het volk die geen joden waren?

4. Vonden de nazi?s makkelijk joden die ondergedoken waren?

? Waren er joden die de holocaust overleefd hebben door onder te duiken?

• Waynestock

Als je op de startpagina kijkt waar je deze vraag gesteld hebt, moet je een hoop te weten komen.

Je moet wel de moeite nemen om het allemaal uit te pluizen, want het verhaal is niet zomaar even te vertellen.

Succes met zoeken.

• Moonlampje

ik weet niet of ze het bij jou in de buurt ook hebben, maar hier in den haag en delft hebben ze bij de witte boekenwinkel momenteel allemaal boeken over de 2e wereldoorlog. zo heb ik er laatst een gekocht over de geschiedenis van de gestapo. daar staat al heel veel informatie in.

• Dingetje

Een direct antwoord op je vragen is niet zomaar te geven, daarvoor is het onderwerp te uitgebreid.

Een aanrader, waar je mogelijk een aantal antwoorden zal vinden, is het boek Geschiedenis van het Derde Rijk door John Bradley.

Ook de serie Bibliotheek van de Tweede Wereldoorlog bevat veel informatie, al vind ik persoonlijk deze serie te commercieel en daardoor niet geheel objectief.

Let wel dat iedere auteur een andere kijk/benadering van het onderwerp heeft waardoor er verschillen in de uitdieping kunnen ontstaan.

• Dingetje

Ik ben in het bezit van het boek Geïllustreerde Geschiedenis van de SS, Opkomst & Ondergang der Zwarte Orde door Frederic Reider.

Een boekwerk vol “heldendaden” en “verheerlijking”. Geschiedkundige waarde 0,0.

• Henk van Overdijk

Lotte,

Jouw vragen zijn lastig om in het kort te beantwoorden. Wel kan ik de oorzaak en het gevolg een grote lijnen aangeven.

Na de eerste wereldoorlog moest Duitsland het verdrag van Versailles ondertekenen. Het verdrag hing als een molensteen om de nek van Duitsland. Economisch ging het heel slecht met Duitsland. Er heerste een hoge werkeloosheid, kindersterfte en ga zo maar door. Aan het leger van Duitsland werden ernstige restricties opgelegd en een bepaald gebied werd gedemilitairiseerd. Kortom het ging erg slecht met Duitsland en de trots van de bevolking was gekrenkt. Als er dan iemand met veel charisma (Adolf Hitler) opstaat en de bevolking een beter leven beloofd en bepaalde zaken ook waarmaakt (veelal dankzij de oorlogsindustrie) dan is een keus snel gemaakt. Om je echt te verdiepen in deze materie, raad ik je aan om de zeer toegankelijke BBC serie “The NAZIS”(a warning from historie) te kopen. Deze serie kun je vinden op BOL.com.

Met vriendelijke groet,

Henk van Overdijk

• David

Zoals al eerder gezegd valt een antwoord niet zomaar te geven.

korte samenvatting kan ik echter wel geven:……

Na de eerste wereldoorlog was er van het trotse duitse keizerrijk niet veel meer over. Veel duitsers voelden zich verraden door de toenmalige regering die zich hadden overgegeven.Daarnaast was na de beurskrach in New York de economie totaal ineengestort zo ook in duitsland. Het duitse volk had behoefte aan antwoorden, werk en eerherstel. Hitler was degene die via zijn propaganda de duitsers liet weten dat dat via hem allemaal mogelijk was. Natuurlijk waren veel oplossingen die hij bood te kort door de bocht maar dat wist het duitse volk niet en ze volgde de charismatische Hitler blindelings. Hij zou er voor zorgen dat er weer werk was en dat Duitsland weer een trotse natie zou zijn. Hij gaf de Joden de schuld van veel problemen. Een oplossing voor veel van de problemen die de Duitsers hadden zou dan ook worden opgelost door de Joden in eerste instantie te verbannen en later gewoon uit te roeien.

Veel mensen waren bang voor de Duitsers en hielpen dan ook mee om de Joden te verraden. Maar er waren gelukkig ook veel dappere mensen die de Joden onderdak boden (onderduiken) en zo hebben ook veel Joden de oorlog overleefd.

Daarnaast wist het Duitse volk lang niet alles wat Hitler en zijn handlangers aan het doen waren. Ze geloofden zijn praatjes en voor de rest maakte het voor hen niet veel uit. Je kan zeggen dat hier sprake was van massa hysterie