Marcheren

• Carla

Geachte lezer,

Ik zoek het antwoord op de volgende vraag:

Bij het maken van een historische vertaling zoek ik een term voor een specifieke manier van marcheren waarbij een soldaat zijn been vrijwel haaks naar voren optilt. Vaak is dit te zien tijdens parades.

Bij voorbaat dank voor het antwoord,

met vriendelijke groet,

Carla

• Dingetje

Je zegt het zelf al: Vaak is dit te zien tijdens parades.

Het is de paradepas.

• F.J.J. de Gooijer

Paradepas.

Bij de Duitse Wehrmacht zwaaiden de soldaten hun gestrekte been omhoog. Een afschuwelijke manier om te lopen. Bij het Britse leger (en nog omstreeks 1950 in Nederland) werd de knie gebogen en haaks t.o.v. het lichaam opgetild. — Op oude journaal beelden op de TV is het vaak te zien. – Ik weet niet of het voor-oorlogse Nederlandse leger er een paradepas op na hield.

Groeten,

Frans

• Dingetje

Klopt volkomen Frans. Hieruit blijkt dat de zgn. paradepas per land, zelfs per regieme, kan verschillen.

In Nederland wordt, voor zover mij bekend, geen paradepas meer in stand gehouden. In GB daarentegen is het een traditie waarbij de voet als het ware over de grond schuift en het been stijf gehouden wordt. De passen bedragen exact 60 cm (worden nagemeten tijdens trainingen).

• F.J.J. de Gooijer

Beste Dingetje,

Natuurlijk ben ik geen deskundige. Maar ik meen dat in GB die schuivende pas alleen gebruikt wordt bij een (staats) begrafenis. De Engelse paradepas, die ik in 1953 leerde, is zoals ik al eerder schreef. MAAR WIE WEET ER MEER VAN ?

groeten,

Frans

• Dingetje

Frans, ik adviseer je eens op BBC te kijken bij het jaarlijkse Trooping the Color. Dacht dat het in september is. Is echt geen begrafenis.

• F.J.J. de Gooijer

Beste Dingetje,

Inderdaad, wat die betreffende ‘parade’ betreft, heb je gelijk. — Na 1945 tot ca 1961 waren allerlei gebruiken in het Nederlands leger (landmacht) geschoeid op die van het Britse leger. Zelf was ik 2 jaar dienstplichtig (1953-1955) . Vele uren werden besteed aan de Britse exercitie. Een deskundige ben ik niet, dus ik weet niet meer het onderscheid tussen de verschillende capriolen die wij moesten uithalen.

Met vriendelijke groeten,

Frans

• rob

the trooping de color is begin juni te zien ivm de viering van de verjaardag van Hare Majesteit.Daar wordt d paradepas ( schuifend ) veel vuldig gebruikt